Kampanj
Göteborg Film Festival ska försöka utföra masshypnos på biobesökarna
Publicerad: 4 januari 2022, 12:44
För fjärde året i rad som har Stendahls skapat en kampanj för Göteborgs internationella filmfestival. Den här sticker också ut.
Göteborg Film Festival lanserar ”The Hypnotic Cinema”, ett experiment där publiken utmanas att släppa kontrollen och genomgå en hypnos inför en filmvisning. Syftet är att undersöka om det är möjligt att förstärka eller fördjupa filmupplevelsen för de besökare som vågar släppa taget om den egna tanken.
Det är fjärde året i rad som Göteborg Film Festival skapar en kreativ kampanj som lyfter den exklusiva filmupplevelsen tillsammans med reklambyrån Stendahls reklambyrå.
Suggestiva The Hypnotic Cinema är en del av årets festivalfokus Disorder, som utforskar gränslandet mellan oordning och ordning, i våra samhällen och inom oss själva.
– De senaste årens regler och restriktioner har synliggjort hur ordningen i samhället upprätthålls och vad det egentligen är som styr människors tankar och beteenden. Kanske fattar vi inte beslut så självständigt som vi tror? Genom The Hypnotic Cinema vill vi väcka frågor om underkastelse, gränsöverskridande och kontroll, säger Jonas Holmberg, konstnärlig ledare på Göteborg Film Festival i ett pressmeddelande.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Tre av festivalens filmer kommer att visas som en del av The Hypnotic Cinema. Innan de tre specialvisningarna kommer en utvald hypnotisör med erfarenhet att utföra en så kallad masshypnos på publiken. Från scenen på Stora Teatern, kommer hypnotisören att försöka försätta publiken i ett medvetandetillstånd anpassat till den film de ska se.
Allt för att försöka sätta publikens sinnen i rätt stämning inför filmen. Efter föreställningen bryts tillståndet av hypnotisören.
Arbetsgrupp
Kund: Göteborg Film Festival
Marie Murphy, Head of Marketing
Andreas Degerhammar, Head of Communications
Emma Rygielski, Head of Event
Emmy Westling, Communicator / Press Co-ordinator
Linda Gester, Web design
Jonas Holmberg, Artistic Director
Mirja Wester, CEO
Byrå: Stendahls
Alexander Skoglund, Art Director
Mikael Andersson, Copywriter
Peter Ohlsson, Account Director
Anna Lotto, Project Manager
Sofia Malmborg, Jr. Art Director
Molly Ljungström, Jr. Copywriter
Produktionsbolag: Is This It
John Boisen & Björn Fävremark, Directors
Fredrik Sellergren, Director of Photography
Johanna Smitz, Producer
Philip Esse, FAD & Additional Cinematography
Annica Strömberg, Make-up Artist
Visual Effects: Tussilago
Robert Danielsson, Producer
Jonas Gramming, VFX Artist
Eric Ljunglöf, VFX Artist
Marcus Holst, VFX Artist
Andreas Mellkvist, Sound Design
Photo & Retouch Studio Mint
PR: Manifest PR
Johanna Svantesson, PR Strategist
Julia Wohlén, PR Strategist
Fanny Carlson, PR Strategist
Annika Svahn, PR Strategist