Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Göteborg Film Festival ska försöka utföra masshypnos på biobesökarna

Publicerad: 4 januari 2022, 12:44

För fjärde året i rad som har Stendahls skapat en kampanj för Göteborgs internationella filmfestival. Den här sticker också ut.


Ämnen i artikeln:

Stendahls ReklambyråGöteborg International Film FestivalStendahls

Göteborg Film Festival lanserar ”The Hypnotic Cinema”, ett experiment där publiken utmanas att släppa kontrollen och genomgå en hypnos inför en filmvisning. Syftet är att undersöka om det är möjligt att förstärka eller fördjupa filmupplevelsen för de besökare som vågar släppa taget om den egna tanken.

Det är fjärde året i rad som Göteborg Film Festival skapar en kreativ kampanj som lyfter den exklusiva filmupplevelsen tillsammans med reklambyrån Stendahls reklambyrå.

Suggestiva The Hypnotic Cinema är en del av årets festivalfokus Disorder, som utforskar gränslandet mellan oordning och ordning, i våra samhällen och inom oss själva.

– De senaste årens regler och restriktioner har synliggjort hur ordningen i samhället upprätthålls och vad det egentligen är som styr människors tankar och beteenden. Kanske fattar vi inte beslut så självständigt som vi tror? Genom The Hypnotic Cinema vill vi väcka frågor om underkastelse, gränsöverskridande och kontroll, säger Jonas Holmberg, konstnärlig ledare på Göteborg Film Festival i ett pressmeddelande.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Tre av festivalens filmer kommer att visas som en del av The Hypnotic Cinema. Innan de tre specialvisningarna kommer en utvald hypnotisör med erfarenhet att utföra en så kallad masshypnos på publiken. Från scenen på Stora Teatern, kommer hypnotisören att försöka försätta publiken i ett medvetandetillstånd anpassat till den film de ska se.
Allt för att försöka sätta publikens sinnen i rätt stämning inför filmen. Efter föreställningen bryts tillståndet av hypnotisören.

Arbetsgrupp

Kund: Göteborg Film Festival

Marie Murphy, Head of Marketing
Andreas Degerhammar, Head of Communications

Emma Rygielski, Head of Event
Emmy Westling, Communicator / Press Co-ordinator
Linda Gester, Web design

Jonas Holmberg, Artistic Director

Mirja Wester, CEO


Byrå: Stendahls

Alexander Skoglund, Art Director

Mikael Andersson, Copywriter

Peter Ohlsson, Account Director

Anna Lotto, Project Manager 

Sofia Malmborg, Jr. Art Director

Molly Ljungström, Jr. Copywriter


Produktionsbolag: Is This It

John Boisen & Björn Fävremark, Directors

Fredrik Sellergren, Director of Photography

Johanna  Smitz, Producer

Philip  Esse, FAD & Additional Cinematography

Annica Strömberg, Make-up Artist

 

Visual Effects: Tussilago 

Robert Danielsson, Producer

Jonas Gramming, VFX Artist

Eric Ljunglöf, VFX Artist

Marcus Holst, VFX Artist

Andreas  Mellkvist, Sound Design


Photo & Retouch Studio Mint


PR: Manifest PR

Johanna Svantesson, PR Strategist

Julia Wohlén, PR Strategist

Fanny Carlson, PR Strategist

Annika Svahn, PR Strategist

 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.