Kampanj
Göteborg filmfestival skapar isolerad biograf – på öde ö
Publicerad: 4 januari 2021, 10:10
En vecka helt ensam vid en vinpinad fyr, med film som enda sällskap. Så ser premisserna ut för den person som anmäler sig till Göteborgs filmfestivals nya kampanj.
The Isolated Cinema är en uppföljning på fjolårets prisade kampanj Gynecological Cinema Chair samt The World's Most Claustrophobic Cinema från 2019. Även i år skapar Göteborgs filmfestival, tillsammans med Stendahls reklambyrå, en kreativ kampanj.
Denna gång präglad av den sociala distansering som följt i coronapandemins spår.
Under sju dagar har nu en person möjlighet att tillbringa en vecka vid fyren Pater Noster, som ligger på gränsen mellan Kattegatt och Skagerrak, utan mobiltelefon eller sällskap. Där bjuds på film från filmfestivalens program, och varje dag kommer besökaren rapportera om sina upplevelser av filmerna och platsen.
– Årets festivalfokus Sociala distanser utforskar den nya värld som uppstått i pandemins spår och filmens roll i den. Att skapa isolerade filmupplevelser för en person på symboliska platser är ett sätt att möjliggöra helt smittsäkra festivalvisningar, men också ett försök att bearbeta hur pandemin förändrat människors förhållningssätt till film, säger Jonas Holmberg, konstnärlig ledare på Göteborg Film Festival, i ett pressmeddelande.
Utöver filmvisningarna vid fyren kommer det även gå att besöka biograferna Scandinavium och Draken en åt gången.
– På Pater Noster handlar det om den totala isoleringen som så många människor i världen upplevt under året. Upplevelsen av att vara ensam på Scandinavium eller biograf Draken anknyter till den förändrade relation människor har fått till alla de platser som vanligtvis myllrar av liv men som nu ekar öde, säger Jonas Holmberg.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
Agency: Stendahls
Alexander Skoglund, art director
Eva Råberg, copywriter
Martin Cedergren, chief creative officer
Peter Ohlsson, account director
Ruben Widin Dahlström, intern copywriter
Daniel Fasth, intern art director
Film production: Is This It & Tussilago
John Boisen & Björn Fävremark, directors
Robert Danielsson & Theo Gabay, producers
Julia Forssell, actress
Fredrik Sellergren, DOP
Hannes Johansson, focus puller
Adam Hinsch, drone operator
Jonas Gramming, VFX supervisor
Marcus Holst & Eric Ljunglöf, VFX artist
Jakob Sundström, storyboard
BF/C, soundtrack
Andreas Mellkvist, sound design
Key still visual:
Studio Mint, retouch
Henrik Trygg, photographer
PR: Manifest PR
Annika Svahn, PR strategist
Johanna Svantesson, PR strategist
Client: Göteborg Film Festival
Karl Svedung, head of marketing
Andreas Degerhammar, head of communications
Nanna Jamshidi, press coordinator
Anton Romanus, project manager Isolated Cinema
Linda Gester, inhouse web editor
Erik Toresson Hellqvist, inhouse production manager
Johanna Wingstrand, inhouse copywriter
Jussi Öhrvall, inhouse art director