Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Göteborg filmfestival skapar isolerad biograf – på öde ö

Publicerad: 4 januari 2021, 10:10

En vecka helt ensam vid en vinpinad fyr, med film som enda sällskap. Så ser premisserna ut för den person som anmäler sig till Göteborgs filmfestivals nya kampanj.


Ämnen i artikeln:

Stendahls ReklambyråGöteborg

The Isolated Cinema är en uppföljning på fjolårets prisade kampanj Gynecological Cinema Chair samt The World's Most Claustrophobic Cinema från 2019. Även i år skapar Göteborgs filmfestival, tillsammans med Stendahls reklambyrå, en kreativ kampanj. 

Denna gång präglad av den sociala distansering som följt i coronapandemins spår. 

Under sju dagar har nu en person möjlighet att tillbringa en vecka vid fyren Pater Noster, som ligger på gränsen mellan Kattegatt och Skagerrak, utan mobiltelefon eller sällskap. Där bjuds på film från filmfestivalens program, och varje dag kommer besökaren rapportera om sina upplevelser av filmerna och platsen. 

– Årets festivalfokus Sociala distanser utforskar den nya värld som uppstått i pandemins spår och filmens roll i den. Att skapa isolerade filmupplevelser för en person på symboliska platser är ett sätt att möjliggöra helt smittsäkra festivalvisningar, men också ett försök att bearbeta hur pandemin förändrat människors förhållningssätt till film, säger Jonas Holmberg, konstnärlig ledare på Göteborg Film Festival, i ett pressmeddelande. 

Utöver filmvisningarna vid fyren kommer det även gå att besöka biograferna Scandinavium och Draken en åt gången. 

– På Pater Noster handlar det om den totala isoleringen som så många människor i världen upplevt under året. Upplevelsen av att vara ensam på Scandinavium eller biograf Draken anknyter till den förändrade relation människor har fått till alla de platser som vanligtvis myllrar av liv men som nu ekar öde, säger Jonas Holmberg. 

 

Arbetsgrupp

Agency: Stendahls

Alexander Skoglund, art director

Eva Råberg, copywriter

Martin Cedergren, chief creative officer

Peter Ohlsson, account director

Ruben Widin Dahlström, intern copywriter

Daniel Fasth, intern art director

 

Film production: Is This It & Tussilago

John Boisen & Björn Fävremark, directors

Robert Danielsson & Theo Gabay, producers

Julia Forssell, actress

Fredrik Sellergren, DOP

Hannes Johansson, focus puller

Adam Hinsch, drone operator

Jonas Gramming, VFX supervisor

Marcus Holst & Eric Ljunglöf, VFX artist

Jakob Sundström, storyboard

BF/C, soundtrack

Andreas Mellkvist, sound design

 

Key still visual: 

Studio Mint, retouch

Henrik Trygg, photographer 

 

PR: Manifest PR

Annika Svahn, PR strategist

Johanna Svantesson, PR strategist

 

Client: Göteborg Film Festival

Karl Svedung, head of marketing 

Andreas Degerhammar, head of communications

Nanna Jamshidi, press coordinator

Anton Romanus, project manager Isolated Cinema

Linda Gester, inhouse web editor

Erik Toresson Hellqvist, inhouse production manager

Johanna Wingstrand, inhouse copywriter

Jussi Öhrvall, inhouse art director

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.