Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Göteborgsoperan plankar rockmanér i ny danskampanj

Publicerad: 4 november 2022, 11:05

På måndag rullar en kampanj från Göteborgsoperan ut i Göteborg. Kampanjen ska få fler att få upp ögonen för Göteborgsoperans danskompani och få fler göteborgare att förstå vilken juvel de har i sin närhet. Reklamfilmen är byggd på dansarnas egna turnéfilmer och många manér är hämtade från rockens värld.

Ämnen i artikeln:

NyheterKampanjGöteborgOpera

Stina Eriksson

s.eriksson.resume@resume.se


Göteborgsoperans danskompani har sedan operahuset invigdes 1994 arbetat sig upp till en topposition inom den samtida dansen. Med 38 dansare från 22 länder står de på världens mest prestigefulla dansscener. Nu lanseras en kampanj med inspiration från musikindustrin för att få fler att uppskatta konstformen.

– Att se danskompaniet är som att se en rockkonsert. Du behöver inte förstå eller kunna något om konstformen för att uppskatta den. Vi är övertygade om att kompaniet skulle kunna uppskattas av fler. För att övertyga om att dans inte är farligt tog vi rygg på popmusikens estetik, som väl knappast är okänd eller avskräckande för någon, säger Lena Jaksch, kommunikationschef på Göteborgsoperan.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

På listan över turnéorter finns bland annat Madrid, Paris, London, Washington och Seoul.

– Vi tror att människor i Sverige blir mer nyfikna om de förstår att någon härifrån ”godkänts” och hyllas ute i ”stora världen”, säger Lena Jaksch. 

Kampanjen ”World motion” har skapats inhouse på Göteborgsoperans kommunikationsavdelning. Reklamfilmen har skapats med innehåll från dansarna själva och skildrar livet på turné, med backstagematerial från föreställningar som varvas med bilder och namn på världsstäder och budskapet ”The world is watching. Are you?”

Filmen kommer att synas på bland annat Göteborgs centralstation, Ullevi och digitalt i sociala medier. Staden kommer även att affischeras vid åtta separata tillfällen och en folierad stadsbuss med affischer på insidan kommer att rulla genom staden i sex veckor.

Samtidigt lanseras en kollektion med t-shirts, kepsar och tygväskor - med turnélista enligt rockbandsmanér.

Arbetsgrupp “World motion”

Kommunikationschef: Lena Jaksch 

Copy: Carin Arell 

AD: Camilla Simonsson 

Kreatör: Emil Rinstad 

Marknadskoordinator: Oliver Ruijsenaars 

Film: Daniel Kedem 

Grafiskt motiv: Victor Jeffreys II

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev