Kampanj
Göteborgsvarvet ställdes in – Acne skapade nytt koncept för Polestar
Publicerad: 18 maj 2020, 11:58
Suldan Hassan sprang loppet tillsammans med Polestars klockbil. Foto: Press
Polestars nya elbil skulle presenteras under helgens Göteborgsvarv. Men när årets folkfest ställdes in till följd av coronaviruset tvingades deras globala byrå Acne tänka om.
När löparfesten Göteborgsvarvet ställdes in i mars till följd av coronakrisen fick elbilsmärket Polestar och deras globala byrå Acne göra om sin plan. Polestar, som ägs av Volvo, släpper sin andra bildmodell till sommaren. Som en del av lanseringen hade man bland annat säkrat platsen som huvudpartner för världens största halvmaraton.
Som svar på det inställda eventet lanserade Göteborgsvarvet det digitala loppet ”Göteborgsvarvet Virtual Race 21k”, som gick av stapeln under helgen. Användarna sprang i stället där de befann sig, och laddade upp resultatet via en app. 4500 deltagare från 25 länder deltog i loppet.
Istället för att presentera bilmodellen genom fysisk aktivering under loppet tog Polestar tillsammans med Acne fram konceptet ”Kör ditt race”. Den svenska löparen Suldan Hassan fick sedan springa loppet efter klockbilen på Polestars testanläggning i Hällered, något som livesändes på både Facebook och GP.se.
– När Göteborgsvarvet inte skulle bli som vanligt ändrades uppdraget från att skapa impact på plats, till att få alla löpare att inte ge upp utan hålla stegen vid liv på sitt eget håll. Därför gjorde vi loppets ledarbil Polestar 2 till symbolen och ledstjärnan som inspirerade allmänheten att - omständigheterna till trots - fortsätta köra sitt race. Det har vi arbetat med genomgående i alla aktiveringar, säger Olivia Widmark och Bruno Marconi, kreatörer på Acne.
Kampanjen aktiverades i Göteborgvarvets och Polestars egna kanaler, samt i köpt media i form av print, digitalt, på Youtube och sociala medier och lockade över 30 000 visningar.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp:
Acne
Executive Creative Director: Johan Bello
Client Director: David Klagsbrun
Account Manager: Elin Gummesson
Creative Lead: David Aronson
Craft Lead: David Hammarström
Art Director: Bruno Marconi
Copywriter: Olivia Widmark
Final Art: Patrik Gullbert
Motion Design Intern: Kim Högström
Polestar
Nordisk marknadschef: Nils Rylén
Projektledare: Julia Edvardsson
Content & Sociala medier: Magdalena Kocovska
Produktionsbolag: Edit House