Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Göteborgsvarvet ställdes in – Acne skapade nytt koncept för Polestar

Publicerad: 18 Maj 2020, 11:58

Suldan Hassan sprang loppet tillsammans med Polestars klockbil.

Foto: Press

Polestars nya elbil skulle presenteras under helgens Göteborgsvarv. Men när årets folkfest ställdes in till följd av coronaviruset tvingades deras globala byrå Acne tänka om.


Ämnen i artikeln:

AcnePolestar

När löparfesten Göteborgsvarvet ställdes in i mars till följd av coronakrisen fick elbilsmärket Polestar och deras globala byrå Acne göra om sin plan. Polestar, som ägs av Volvo, släpper sin andra bildmodell till sommaren. Som en del av lanseringen hade man bland annat säkrat platsen som huvudpartner för världens största halvmaraton. 

Som svar på det inställda eventet lanserade Göteborgsvarvet det digitala loppet ”Göteborgsvarvet Virtual Race 21k”, som gick av stapeln under helgen. Användarna sprang i stället där de befann sig, och laddade upp resultatet via en app. 4500 deltagare från 25 länder deltog i loppet. 

Istället för att presentera bilmodellen genom fysisk aktivering under loppet tog Polestar tillsammans med Acne fram konceptet ”Kör ditt race”. Den svenska löparen Suldan Hassan fick sedan springa loppet efter klockbilen på Polestars testanläggning i Hällered, något som livesändes på både Facebook och GP.se. 

– När Göteborgsvarvet inte skulle bli som vanligt ändrades uppdraget från att skapa impact på plats, till att få alla löpare att inte ge upp utan hålla stegen vid liv på sitt eget håll. Därför gjorde vi loppets ledarbil Polestar 2 till symbolen och ledstjärnan som inspirerade allmänheten att - omständigheterna till trots - fortsätta köra sitt race. Det har vi arbetat med genomgående i alla aktiveringar, säger Olivia Widmark och Bruno Marconi, kreatörer på Acne.

Kampanjen aktiverades i Göteborgvarvets och Polestars egna kanaler, samt i köpt media i form av print, digitalt, på Youtube och sociala medier och lockade över 30 000 visningar. 

Arbetsgrupp:

Acne

Executive Creative Director: Johan Bello

Client Director: David Klagsbrun

Account Manager: Elin Gummesson

Creative Lead: David Aronson

Craft Lead: David Hammarström

Art Director: Bruno Marconi

Copywriter: Olivia Widmark

Final Art: Patrik Gullbert

Motion Design Intern: Kim Högström

 

Polestar

Nordisk marknadschef: Nils Rylén

Projektledare: Julia Edvardsson

Content & Sociala medier: Magdalena Kocovska

 

Produktionsbolag: Edit House

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

AcnePolestar

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.