Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Grandpa och Sucide Zero uppmärksammar självmord under Black Friday

Publicerad: 23 november 2021, 12:30

Till förmån för Suicide Zero släpper livsstilsvarumärket Grandpa 1168 totebags som lyfter antalet människor som gick bort självmord i Sverige under förra året.


Ämnen i artikeln:

Black Friday

Enligt flera forskningsrapporter är psyisk ohälsa och självmord ofta kopplat till nätet. Inför Black Friday väljer organisationen Suicide Zero att göra gemensam sak med livsstilsvarumärket Grandpa för att nyttja nätets svartaste dag till något viktigt. Till förmån för Suicide Zero släpper därför livsstilsvarumärket Grandpa vad de kallar ”ett livsviktigt erbjudande”.

Erbjudandet består av av 1168 totebags som lyfter antalet människor som gick bort förra året i självmord i Sverige. 839 män, 323 kvinnor och 6 barn. Hela försäljningen går oavkortat till organisationen. Med budskapet ”Vi bär varandra” hoppas man på att göra samtal kring självmord mindre tabubelagt och samtidigt samla in pengar till Suicide Zeros arbete och insatser.

Kampanjen är framtagen tillsammans med BBDO Nordics. 

– Nästan halva svenska befolkningen känner någon som har begått självmord, trots det är ämnet otroligt tabubelagt. Vi måste börja prata om hur vi mår, om psykisk hälsa och självmord. Ska de höga självmordstalen minska behöver vi hjälpas åt, i alla delar av samhället. Precis som det står på de fina väskorna så bär vi varandra, säger Stina Rönnlund på Suicide Zero i ett pressmeddelande.

Under flera år har Grandpa bojkottat Black Friday. Enligt varumärket uppmuntrar shoppinghögtiden till konsumtionshets och ogenomtänkta köp. Det här året tar man det ett steg längre genom att samarbeta med organisationen Suicide Zero som arbetar för att minska självmord.

– Detaljhandeln har ögonen riktade på sig under Black Friday, det här året vill vi istället rikta dessa blickar till en viktig fråga som är ett stort samhällsproblem. Det handlar inte om den bästa dealen, det handlar om människoliv. Vi vill visa på att vi tillsammans med våra kunder faktiskt kan göra skillnad, säger delägare Jonas Pelz, Grandpa i en kommentar.

Totebagsen har säljs i Grandpas butiker och via e-handeln under Black Friday den 26e november, men går att förboka online under veckan.

 

Ämnen i artikeln:

Black Friday

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.