Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Grumme återupplivar 90-talsklassikern

Publicerad: 3 September 2020, 09:42

Orklas nystartade inhouse-byrå står bakom det nygamla konceptet.


Ämnen i artikeln:

GrummeOrkla

Tillsammans med Pripps blå är Grumme förmodligen den annonsör som är tätast förknippad med den svenska skärgården. Under hela 90-talet utspelade sig i princip samtliga av det Orkla-ägda varumärkets reklamfilmer i någon form av övärldsidyll. När bolaget nu gör en ny push återvänder de till de nästintill klassiska filmerna.

– En av anledningarna till att reklamfilmen från 90-talet är så ikonisk är för att Grumme-ön representerar den nära relation svenskar har till naturen. För många av oss blir naturen en tillflyktsort, och Grumme-ön representerar den här idyllen. Denna känsla ville vi verkligen fånga i vår nya kommunikation, säger Julia Mortensen, brand manager för Grumme.

Det nygamla konceptet är framtaget av Orkla Cares nya inhousebyrå, en byrå som byggdes upp 2019. Tanken är att inhousebyrån framöver ska ta fram material till samtliga varumärken inom gruppen.

– Grumme är ett älskat varumärke och vi ville hylla den gamla reklamfilmen men samtidigt visa att Grumme är ett varumärke som följer med i tiden. Sedan är jag såklart extra stolt över vårt inhouse-team som har jobbat med konceptet från start till mål. Vi valde att jobba med ett då & nu-tänk och på ett enkelt sätt kommunicera att de val vi gör nu påverkar framtiden och miljön för nästa generation, säger Johan Bassman, marketing manager media & Communications på Orkla Care.

Arbetsgrupp

Kund Grumme: Jenni Nordin, Marketing Manager Brand & Innovation. Julia Mortensen, Brand Manager.

Byrå: Johan Bassman, Marketing Manager Media & Communications. Ebba Frigell, Media & Communications Manager. David Jonsson, Content Manager. Emmie Thomas, Content Manager

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

GrummeOrkla

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.