Kampanj
Gullers Grupp gör kampanj för Alpro med horoskop
Publicerad: 18 september 2020, 11:41
Från annonsen i Elle.
Gullers Grupp testar en annorlunda metod för att nå fram till millennials.
Ämnen i artikeln:
GullersLivsmedelsföretaget Alpro vill få fler svenskar att äta deras växtbaserade produkter till frukost, och rullar nu ut en kampanj under namnet ”Framtidens frukost”. Bolaget vill med humor lyfta hur svensk frukosttradition förändrats, men också trycka på att den kommer att behöva fortsätta utvecklas.
Som en del av kampanjen lanseras nu ett horoskop i tidningen Elle, där varje text landar i att stjärntecknet måste göra upp med sina gamla frukostvanor under september månad. Den är framtagen av PR-byrån Gullers Grupp.
– Vi ser att astrologi trendar på sociala medier, kanske som en reaktion på vår datadrivna tid. Eftersom många millennials verkar tro lite halvt på horoskop tänkte vi att det här kunde vara sätt att nå fram till Alpros målgrupp, säger Julia Arell, copywriter på Gullers Grupp, i ett pressmeddelande.
Så här lyder till exempel horoskopet för den som är född i vädurens stjärntecken:
”September blir en nystart för den sockerberoende väduren, som brukar svepa hela juicepaket och toppa med en inte oansenlig mängd sötade flingor. Men en morgon är det nog. Sömndrucken tar du dig iväg till affären för att tumma på Alpros sockerfria sortiment och snart har du kysst dina gamla vanor ajöss. Men se opp! Plutos starka energier och en smakrabatt på chokladpuffar kommer att sätta din karaktär på prov.”
Kampanjen rullas ut i veckan och syns och hörs också utomhus, på sociala medier och i poddar.
Arbetsgrupp
Gullers Grupp
Charlotte Henriksson, client director
Michael Fredman, art director
Julia Arell, copywriter
Johanna Sturk, PR och sociala medier
Åsa Wallin, original
Alpro
Jessica Linsten, brand manager
Elin Järvinen, jr brand manager