Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

H&M och B-Reel vill lyfta berättelserna bakom Pride

Publicerad: 9 juni 2021, 09:08

”Behandla gärna Pride som en fest, men kom också ihåg hur rätten att fira skapades” säger influencern och hälsoprofilen Ashley Wright i en av kampanjfilmerna.


Ämnen i artikeln:

H&MB-Reel

Genom åren har många företag fått kritik för tafatta marknadsföringsinitiativ kopplade till Pride, initiativ kritikerna menar handlar om så kallad ”pinkwashing”. Inte sällan slutar initiativen vid en förändrad profilbild på företagets sociala medier.

I ett försök att ta kampanjen djupare och lyfta fram den kamp och de berättelser som ligger till grund för att Pride-veckan överhuvud taget existerar lanserar H&M i samarbete med B-Reel nu kampanjen ”Beyond the rainbow”. I den interaktiva kampanjen kan användarna scanna alla typer av föremål med Pride-flaggans regnbågsmönster, och därefter ledas till en rad filmer med berättelser från HBTQ-profiler världen över. Utöver mer välkända HBTQ-profiler medverkar även ett flertal H&M-anställda.

– Behandla gärna Pride som en fest, men kom också ihåg hur rätten att fira skapades, för den uppstod inte ur intet, säger influencern och hälsoprofilen Ashley Wright i en av videorna.

Filmen som lanserar projektet är regisserad av Malin Ingrid Johansson på Pine. I samband med ”Beyond the rainbow” donerar H&M, precis som tidigare år, till FN:s Free & Equal-organisation som arbetar för jämlikhet och rättvisa för den globala HBTQ-rörelsen. 

– Den här kampanjen började med den enkla insikten att Pride handlar om så mycket mer än regnbågsfärgerna som tar över världen varje sommar. Det fanns ingen teknologi som kunde göra vår idé rättvisa, så vi skapade den, säger Zack McDonald, ECD på B-Reel.

Även H&M har tidigare fått kritik för sina Pride-kampanjer. När de 2018 lanserade en kollektion med Pride-inspirerade kläder visade det sig att flera av plaggen hade tillverkats i länder där homosexualitet är brottsligt.

Pride firas vid olika datum världen över. I Sverige sker exempelvis Stockholm Pride i början av augusti medan man i USA, för att uppmärksamma Stonewall-demonstrationerna, har Pride-arrangemang i slutet av juni.

Se lanseringsfilmen nedan och ta del av kampanjsajten här.

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

H&MB-Reel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News