Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

H&M tar ställning för LGBTQIA+ communityn i ny kampanj

Publicerad: 1 juli 2022, 08:31

H&M skapar ett nytt familjeträd

Är det verkligen blodsband och DNA som definierar en familj? För att visa att en familj kan baseras på emotionella band såväl som biologiska, uppdaterar H&M en av de mest konservativa symbolerna för den traditionella familjen – familjeträdet.


Ämnen i artikeln:

Save Our SoulsNyheterH&M

 

Konstnärligt utformade familjeträd har sedan antiken varit ett sätt för kungaätter och aristokrati att manifesta sitt släktskap genom blodsband. För att visa att familjeband kan bestå av emotionella band likaväl som biologiska, har H&M skapat en uppdaterad version av det traditionella familjeträdet.

Med kampanjen vill H&M rikta ljuset mot på chosen families, som har en viktig betydelse inom LGBTQIA+ communityn.  

The chosen family tree

I samarbete med konstnären Pierre Marie, bland annat känd för sina mönster för modehuset Hermés, har H&M tagit fram ett nytt familjeträd kallat The chosen family tree. Familjeträdet tar form i en vävd gobeläng föreställande en Chosen family, där medlemmarnas band illustreras som ett organiskt flöde i stället för i ett kronologiskt schema. 

Familjen som avbildas består av Jamie Windhust, icke-binär redaktör och föreläsare, Tori West, grundare av Bricks magazine, Reeta Loi, musiker och grundare av rörelsen Gaysians samt Sakeema Peng Crook, som varit öppen med sin transition och en stark röst i stödet för svarta transkvinnor. 

The chosen family tree kommer ha premiär på ett vernissage i Somerset House i London, och sedan visas i H&Ms skyltfönster i Manchester och Brighton i samband med Pride. 

Bakom kampanjen ligger Save-our-souls. 

”Bilden av vad som definierar en familj behöver uppdateras och The chosen family tree är ett sätt att bidra till förändringen. Det var otroligt att se Pierre Marie ta sig an uppgiften och skapa något så fantastiskt, säger Clara Uddman, creative och co-founder på Save-our-souls.

The chosen family tree är en del av H&Ms globala Pride-kampanj .

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Client: H&M

Maria Lashari, Global creative lead – Brand Identity

Axel Tesch, Project Manager & creative planner

Creative agency: Save-our-souls

Director & photographer: Adrian Levander

 

Nellie Pilsetnek

Reporter

nellie.pilsetnek@resume.se

Ämnen i artikeln:

Save Our SoulsNyheterH&M

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.