Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Håll Sverige Rent tar hjälp av Tareq Taylor för att få fler att plocka skräp

Publicerad: 9 augusti 2022, 07:27

Alla som anmäler sig får ett gratis skräpplockarpaket, samt en personlig tack-film från Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent, och Tareq Taylor.

För tredje året i rad lanserar stiftelsen Håll Sverige Rent en kampanj för Håll Sverige rent-dagen. I årets upplaga är ambitionen att nå en större och bredare målgrupp. Till sin hjälp tar man bland annat kändiskocken Tareq Taylor.


Ämnen i artikeln:

KampanjSociala medierNyheter

Kampanjen ”Hela Sverige plockar skräp” beskrivs i ett pressmeddelande som en viktig kugge för stiftelsen Håll Sverige rents resa från sakfråga till folkrörelse, med ett tydlig mission: att få fler att inte skräpa ned.

Förra året gick ett rekordantal svenskar, drygt 130 000, ut på dagen och cirka 400 ton skräp plockades upp. I årets kampanj satsar man på att nå en större och bredare målgrupp med både studenter, familjer, pensionärer och hundägare i fokus. På sociala medier är budskapet också översatt till Sveriges fem största språk, samt ukrainska, för att fler ska få upp ögonen för att delta.

Kampanjen rullar i tv, utomhus och i print, i sociala medier, till exempel Tiktok, samt i utvalda plattformar som AlKompis. Den leds av ambassadörer med kändiskocken Tareq Taylor i spetsen. I den sociala kampanjen syns även Bröderna Norberg, Aya Samarit och Beas Liv (Beatrice Reiman) samt ”lokala eldsjälar” runtom i landet.

LÄS MER: Kreativitet är en viktig ingrediens i offentlig kommunikation: ”Gamla riktlinjer är inte alltid till hjälp”

Alla som anmäler sig får också ett gratis skräpplockarpaket, samt en personlig tack-film från Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent, och Tareq Taylor.

Kampanjen, som byrån First Lady Agency ligger bakom, gick live i går den 8 augusti och rullar fram till den 17 september.

– Vi vill positionera årets kampanj som en rolig och viktig aktivitet som alla kan delta i. Nu i dessa valtider är Håll Sverige rent-dagen en möjlighet att verkligen göra skillnad på riktigt, tillsammans med andra, säger Hanna Nyström, kommunikatör på Håll Sverige Rent, i pressmeddelandet. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Reklambyrå: First Lady Agency

Filmproduktion: Ingemar Sthlm

Personlig tack-film i samarbete med Seen

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.