Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Hamburgare som möglar ska locka kunderna till Burger King

Publicerad: 17 Februari 2020, 10:30

I början av året blev en bild på en 20 år gammal och mögelfri Big Mac viral. Nu lanserar konkurrenten Burger King en kampanj som visar hur deras Whopper ser ut efter bara en knapp månad.


Ämnen i artikeln:

Burger KingIngo

De senaste åren har Burger King varit en av världens mest uppmärksammade annonsörer. Hamburgerjätten har under globala marknadschefen Fernando Machado satsat hårt på pr-drivna kampanjer som prisats i reklamtävlingar världen över.

LÄS MER: Strategi, priser och kampanjer – så tänker världens mest kreativa marknadschef 

I dag går hamburgerjättens senaste utomhuskampanj upp i Stockholm för att senare under veckan lanseras globalt. I kampanjen visar Burger King upp en 28 respektive 35 dagar gammal Whopper täckt av mögelsvamp. Briefen från Burger Kings håll var att uppmärksamma det faktum att de plockat bort artificiella konserveringsmedel från de flesta produkter på de flesta marknaderna i Europa. När byråerna skulle presentera sina idéer stod det klart att svenska Ingo och Miami-baserade David kommit att tänka på samma sak – varför utomhuskampanjen är en samproduktion byråerna emellan. Att byråerna, som båda tillhör Ogilvynätverket, skulle samarbeta var en idé från Fernando Machado.

Hur tror du att kunderna reagerar på en så ”äcklig” bild?

– I mina ögon är den inte alls äcklig, tvärtom. Framför allt när man förstår budskapet. Produktionskvaliteten är otroligt hög, förmodligen är det de snyggaste mögliga hamburgarna som någonsin fotats, säger Björn Ståhl, executive creative director på Ingo.

Under 00-talet har det i flera vändor spridits bilder på flera år gamla hamburgare från McDonalds. Så sent som i januari blev en 20 år gammal Big Mac, som fortfarande inte börjat mögla, viral. Burger King brukar heller inte vara sena att i sin kommunikation pika branschledaren. De har bland annat anspelat på Ronald McDonald, Björn Ståhl menar dock att den här kampanjen inte ska ses som en blinkning till McDonald's.

– Absolut inte, det här handlar enbart om Burger King och deras Whopper, berättar han.

Förutom utomhus kommer kampanjen även att gå digitalt.

– Fernando är alltid villig att satsa på kreativa idéer som sticker ut och i honom har Burger King världens bästa marknadschef. Den kulturen finns även här i Sverige och i Iwo Zakowski, säger Björn Ståhl.

Se ytterligare kampanjer från Burger King här! 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Burger KingIngo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.