Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag06.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Han gifte sig med en dator i kampanj för att höja gamingens status

Publicerad: 31 Augusti 2020, 08:49

Stockholmaren Johan ”CarlsCaviar” Carlberg valdes ut bland 600 sökande som ville svära evig trohet till gamingen i Ehrenstråhles kampanj.


Ämnen i artikeln:

Ehrenstråhle

Under sommaren drog lanserade Lenovo kampanjen ”Say yes to gaming”. En bred insats där humor blandas med äktenskapets allvar, i syfte att normalisera gaming och esport som en den centrala delen av vardagen som den faktiskt är för många människor. Kampanjen tog avstamp i att hitta en person som var så pass dedikerad till gaming att hen kunde tänka sig att ingå äktenskap med en Lenovo Legion-dator.

Resultatet: 600 ansökningar i form av frierier kom in. Det blev till slut stockholmaren Johan ”CarlsCaviar” Carlberg, 30 år, som valdes ut till den lycklige vinnaren. I torsdags skapades ett evigt band till gamingen i samband med en ceremoni där gamingprofilen GGFrolle agerade vigselförrättare.

‒ Det känns otroligt roligt att så många ansökte om att få gifta sig med en gamingdator. Detta är verkligen ett bevis på att gaming engagerar och är för många inte endast en hobby, utan en hel livsstil. Dator- och tv-spel har länge setts som något skadligt för barn och unga, men är något vi vill ändra på med bland annat denna kampanj, säger Lale Johansson, Consumer Marketing Manager på Lenovo Sverige i en kommentar. 

Johan Carlberg har spelat datorspel under större delen av sitt liv.

‒ När jag såg kampanjen på nätet tvekande jag inte en sekund på att skicka in en ansökan, säger Johan Carlberg. Min sambo var förstås till en början lite tveksam när jag berättade att det handlade om giftermål, men tyckte sedan att det bara var en kul grej.

Bröllopsceremonin ägde rum i aulan på Norra Latin i Stockholm och kommer och livesändes på Lenovos Facebook-sida. Artisten Martin Masarov framförde två låtar på plats, bland annat låten ”Legion Love”.

Frieriet som Johan tog hem vinsten med:

”I have to write this quick because my girlfriend is in the other room. I have been a gamer for almost 25 years, that's 5 years short of my current age. Never ONCE have I had a computer worth marrying. Seeing the specs of the new Legion Tower 5i computer does make me want to marry it, before marrying my significant other. Also: because of Covid-19 I'll never be able to afford Legion Tower before its too late and someone else seizes him/her.. So please Lenovo, grant me my 25 year old wish of marrying/playing a truly awesome PC.”

Arbetsgrupp

Lenovo

Lale Johansson, Consumer Marketing Manager, Lenovo Sverige

Ehrenstråhle

Kundansvarig: Jonna Peltonen

Creative Director: Markus Bjurman

Copywriter: Joakim Estemar

Produktionsledare: Jonna Peltonen

Art Director: Oskar Ferm

Social Media Manager: Anna Mattsson

Graphical Designers: Linda Engström, Satany Doughouz &Lisa Thunander

Motion Graphics Intern: Adam Wibom

Photo & Film: Karl-Johan Larsson, Fotograf Karl-Johan Larsson AB

B-photo: Alex Dawson

Låten ”Legion Love”: Martin Masarov, Masarov Productions

Regi: Oskar Ferm & Joakim Estermar

Kommunikationsbyrå: Archetype

 

Om Lenovo

Lenovo är ett globalt företag värderat till 50 miljarder dollar och som återfinns på Fortune 500-listan över världens största företag, med 63 000 anställda på 180 marknader runtom i världen. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Ehrenstråhle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.