Kampanj
Hånfulla priser ska tydliggöra inflationens effekt i Stadsmissionens julkampanj
Publicerad: 30 november 2022, 12:04
I filmerna får vi följa en mamma och hennes två barn en kväll genom stadens gator och affärer.
Foto: Johan Westerlind
Årets julkampanj från Göteborgs Stadsmission ger en inblick i hur det kan kännas att röra sig i julhandeln för människor som lever i fattigdom. Bakom kampanjen ligger Dear Friends.
Göteborgs Stadsmission beskriver i ett pressmeddelande hur de dagligen möter barnfamiljer som lever i fattigdom och utsatthet. Familjer där mammor hoppar över måltider för att barnen ska kunna äta sig mätta, där man tvingas vrida och vända på varenda krona för att prioritera de absolut viktigaste basala behoven. De familjer som drabbas hårdast av inflationen tvingas välja mellan att köpa bröd och blöjor. En spårvagnsbiljett är inte att tänka på, och julklappar är bara att glömma. Varje prislapp känns som ett hån.
Årets julkampanj från Göteborgs Stadsmission tar fasta på den insikten och vi får i filmerna följa en mamma och hennes två barn en kväll genom stadens gator och affärer, där lockande priser och erbjudande blir till hånfulla kommentarer och hopplösa konstateranden framför deras ögon.
– Vi vill förmedla känslan som uppstår när något som är helt normalt och möjligt för vissa, framstår som totalt omöjligt för andra. Kampanjer och prislappar blir (omedvetna) hån mot dem som inte har en chans att köpa. Förhoppningsvis slår vi an människors empatiska ådra och får dem att bidra med det de kan. Varje krona spelar roll, säger Erik Skoglund, copywriter på Dear Friends, i pressmeddelandet.
Kampanjen är framtagen av Dear Friends, filmerna är producerade av Stygn Studios i regi av Theo Gabay. Musiken (I den stora sorgens famn, T & K Gärdestad) är framförd av Hästpojken med Matti Ollikainen (Franska Trion) vid pianot. Kampanjbilderna är tagna av Johan Westerlind.
LÄS MER: Nils Andersson Wimby: Vad kan vi lära oss av julreklamen – och vad bör vi se upp med?
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
Dear Friends
Art Director – Calle Österberg
Copywriters – Erik Skoglund, Agnes Edin
Projektledare – Hanna Paulsen
Final Art – Emelie Söderström
Göteborgs Stadsmission
Martin Watsfeldt – Kampanjansvarig privata gåvogivare
Beatrice Mikaelsson – Contentchef
Camilla Hall – Ansvarig företagssamarbeten
Jennie Elheim – Insamlingschef
Stygn Studios
Producent: Richard Tsalikis & John Horn
Regissör: Theo Gabay
DOP: Hans Johansson
B-Foto: Hampus Jerkfelt
Ljus/El: Carl Erskine
El-ass: Rickie Krekula
FAD: Sofie Gällerspång
Stylist: Sabina Sung & Anja Haugen
PA: Annie Schätzle
Redigering: Rasmus Brandin
VFX: Tussilago
Utrustning: One Stop Cine
Musik: I den stora sorgens famn (Ted & Kenneth Gärdestad/ Universal Music), tolkad av Hästpojken (Tamiami Records) & Matti Ollikainen.
Musikproduktion: Mattias Glavå
Ljudmix: Daniel Medin