söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Hånfulla priser ska tydliggöra inflationens effekt i Stadsmissionens julkampanj

Publicerad: 30 november 2022, 12:04

I filmerna får vi följa en mamma och hennes två barn en kväll genom stadens gator och affärer.

Foto: Johan Westerlind

Årets julkampanj från Göteborgs Stadsmission ger en inblick i hur det kan kännas att röra sig i julhandeln för människor som lever i fattigdom. Bakom kampanjen ligger Dear Friends.

Ämnen i artikeln:

NyheterJulkampanjGöteborgs StadsmissionDear FriendsKampanj

Amanda Törner

amanda.torner@resume.se


Göteborgs Stadsmission beskriver i ett pressmeddelande hur de dagligen möter barnfamiljer som lever i fattigdom och utsatthet. Familjer där mammor hoppar över måltider för att barnen ska kunna äta sig mätta, där man tvingas vrida och vända på varenda krona för att prioritera de absolut viktigaste basala behoven. De familjer som drabbas hårdast av inflationen tvingas välja mellan att köpa bröd och blöjor. En spårvagnsbiljett är inte att tänka på, och julklappar är bara att glömma. Varje prislapp känns som ett hån.

Årets julkampanj från Göteborgs Stadsmission tar fasta på den insikten och vi får i filmerna följa en mamma och hennes två barn en kväll genom stadens gator och affärer, där lockande priser och erbjudande blir till hånfulla kommentarer och hopplösa konstateranden framför deras ögon. 

– Vi vill förmedla känslan som uppstår när något som är helt normalt och möjligt för vissa, framstår som totalt omöjligt för andra. Kampanjer och prislappar blir (omedvetna) hån mot dem som inte har en chans att köpa. Förhoppningsvis slår vi an människors empatiska ådra och får dem att bidra med det de kan. Varje krona spelar roll, säger Erik Skoglund, copywriter på Dear Friends, i pressmeddelandet. 

Kampanjen är framtagen av Dear Friends, filmerna är producerade av Stygn Studios i regi av Theo Gabay. Musiken (I den stora sorgens famn, T & K Gärdestad) är framförd av Hästpojken med Matti Ollikainen (Franska Trion) vid pianot. Kampanjbilderna är tagna av Johan Westerlind.

LÄS MER: Nils Andersson Wimby: Vad kan vi lära oss av julreklamen – och vad bör vi se upp med?

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Dear Friends

Art Director – Calle Österberg

Copywriters  – Erik Skoglund, Agnes Edin

Projektledare – Hanna Paulsen

Final Art – Emelie Söderström

 

Göteborgs Stadsmission

Martin Watsfeldt – Kampanjansvarig privata gåvogivare

Beatrice Mikaelsson – Contentchef

Camilla Hall – Ansvarig företagssamarbeten

Jennie Elheim – Insamlingschef

 

Stygn Studios

Producent: Richard Tsalikis & John Horn

Regissör: Theo Gabay

DOP: Hans Johansson

B-Foto: Hampus Jerkfelt

Ljus/El: Carl Erskine

El-ass: Rickie Krekula

FAD: Sofie Gällerspång

Stylist: Sabina Sung & Anja Haugen

PA: Annie Schätzle

Redigering: Rasmus Brandin

VFX: Tussilago

Utrustning: One Stop Cine

Musik: I den stora sorgens famn (Ted & Kenneth Gärdestad/ Universal Music), tolkad av Hästpojken (Tamiami Records) & Matti Ollikainen. 

Musikproduktion: Mattias Glavå

Ljudmix: Daniel Medin 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev