Kampanj
Hansa problematiserar AI i ny kampanj
Publicerad: 13 april 2023, 09:47
Malmö reklambyrås kampanj för Hansa. Foto: Pressbild
Hansa köpcentrum i Malmö ställer sig frågan hur AI kommer att påverka normer om mode – och lanserar en kampanj för att belysa det positiva – men också problematiken – kring AI.
Hansa Malmö vill lyfta problematiken med att AI skulle kunna befästa – och i värsta fall – förstärka rådande negativa normer i samhället. Samtidigt påpekat de, i ett pressmeddelande, att samma AI-verktyg kan bryta negativa normer
”Ansvaret för hur utvecklingen formas ligger hos oss, användarna. Hansas syfte med kampanjen är först och främst att lyfta de positiva aspekterna med AI”, skriver bolaget.
Med kampanjen ”Springtime for Artificial Intelligence?” vill de bjuda in till dialog om fenomenet. Hansa Malmö har sedan 2020 samarbetat tillsammans med Malmö Reklambyrå som tagit fram kampanjen.
– AI styrs helt och hållet av vad vi matar den med. Matar vi maskinen med fördomsfulla preferenser så är det också vad vi kommer få ut och vice versa. Samtidigt är det ett fantastiskt verktyg, var det bär av vet ingen, skulle vara ChatGPT då, säger Gustaf Hultberger, grundare av Malmö Reklambyrå som nu är en del av Yellon.
LÄS OCKSÅ: Yellon köper Malmö reklambyrå: ”Nu behöver man ju inte jobba mer...”
Arbetsgrupp
Hansa
Josephine Rosvall, kommunikationsansvarig, Hansa
Magnus Johansson, Fastighetschef, Hansa
Yellon Malmö Reklambyrå:
Gustaf Hultberger, Creative Director
Paola Pellettieri, Copywriter
Rasmus Nilsson, Art Director
Linnea Wiberg, Projektledare / Digital strateg
Johanna Möllberg, Produktionsledare
Midjourney v4, Bildgenerering
Media
Dagspress, OOH, DOOH, SOME
Geografi: Malmö & Köpenhamn