måndag25 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Här är Banbrytarna – Familjens nya koncept för Arbetsförmedlingen

Publicerad: 22 februari 2022, 09:29

Familjen har tagit fram ett nytt kommunikationskoncept för Arbetsförmedlingen sedan de vann upphandlingen förra sommaren. Målet är att öka intresset för att byta bana i yrkeslivet.

Ämnen i artikeln:

NyheterArbetsförmedlingenFamiljenKampanjPR-kampanjReklamkampanj

ART

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se


Arbetsmarknaden går mot en ny vår, men spåren av pandemin finns kvar. Många av de jobb som försvann på grund av digitaliseringen kommer inte att komma tillbaka. Med en ny kommunikationsinsats ska Arbetsförmedlingen nu stimulera de som blivit arbetslösa under coronakrisen att byta bana i syfte att undvika långtidsarbetslöshet.

Ett arbetsliv är långt , och det som var ett rätt vägval för 10 eller 20 år sedan kanske inte är det längre.

– Med ”Banbrytarna” vill vi ingjuta mod i de som riskerar långtidsarbetslöshet att ta vår hjälp att byta bana, för att öka chanserna till ett nytt jobb, säger Malin Eriksson, sektionschef Kund och marknad, Arbetsförmedlingen i ett pressmeddelande.

Det huvudsakliga målet med kampanjen är att öka intresset för att byta bana, och att långsiktigt få fler att ta ett steg på vägen mot att byta bana. Den primära målgruppen är de som har blivit arbetssökande under coronakrisen, i åldern 18–60 år. Kampanjen ska stötta denna grupp arbetssökande så att de inte fastnar i arbetslöshet. Fokus är främst att nå de som lättare kan komma vidare med digitala verktyg, råd och guider på Arbetsförmedlingens webbplats. 

– Det här är första kampanjen under konceptet ”Banbrytarna”, och det första vi gör tillsammans sedan vi vann upphandligen. Den här kommunikationen bygger på känsloladdade berättelser, med riktiga människor i olika faser i sitt yrkesliv. De ger alla sin syn på hur det faktiskt är att byta bana. Det är en historisk tid vi går igenom på arbetsmarknaden. Det finns historier att berätta, säger Mats Eriksson, client director på Familjen i en kommentar.

Kampanjen har två faser med start 22 februari.

• Fas 1 vecka 8–11, ska öka intresset för att byta bana

• Fas 2 vecka 11–13, ska få fler att ta ett steg på vägen

Den kommer att synas utomhus på affischtavlor, tryckta upplagorna av lokaltidningar, digitala nyhetsmedier, sociala medier, Tv4 Play, Youtube och sökmotorer.

 

 

Reklamfilm ”Banbrytarna”, 25 sekunder: 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Banbrytare Fernando, 15 sekunder: 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Banbrytare Sebastian, 15 sekunder: 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Banbrytare Helena, 15 sekunder: 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Banbrytare Ann-Heléne, 15 sekunder:

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

 

Arbetsgrupp

Arbetsförmedlingen

Hanna Helsing, Kampanjledare

Lina Landerby, Produktionsledare

Maria Livijn, Innehållsansvarig

Familjen

Mats Eriksson, Client Director

Cecilia Besserer, Strategy

Karolina Strömgren, Account Director

Patricia Miodek, Art Director

Frida Omsén, Copywriter

Johan Olsson, Graphic Designer

Nathalie Blücher, UX Designer

Tommy Säl, UI Designer

BRF

Agnes-Lo Åkerlind, Regissör

Daniel Forsvik, Producent

Björn Tjärnberg, Fotograf

Linn Marnfeldt, Fotograf B-kamera

Johan Wennerström, Stillbildsfotograf

Joakim Schäfer, Scenograf

Hilda Junker, Stylist

Johan Kjellberg, Klippare

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev