Kampanj
Här är Banbrytarna – Familjens nya koncept för Arbetsförmedlingen
Publicerad: 22 februari 2022, 09:29
Familjen har tagit fram ett nytt kommunikationskoncept för Arbetsförmedlingen sedan de vann upphandlingen förra sommaren. Målet är att öka intresset för att byta bana i yrkeslivet.
Arbetsmarknaden går mot en ny vår, men spåren av pandemin finns kvar. Många av de jobb som försvann på grund av digitaliseringen kommer inte att komma tillbaka. Med en ny kommunikationsinsats ska Arbetsförmedlingen nu stimulera de som blivit arbetslösa under coronakrisen att byta bana i syfte att undvika långtidsarbetslöshet.
Ett arbetsliv är långt , och det som var ett rätt vägval för 10 eller 20 år sedan kanske inte är det längre.
– Med ”Banbrytarna” vill vi ingjuta mod i de som riskerar långtidsarbetslöshet att ta vår hjälp att byta bana, för att öka chanserna till ett nytt jobb, säger Malin Eriksson, sektionschef Kund och marknad, Arbetsförmedlingen i ett pressmeddelande.
Det huvudsakliga målet med kampanjen är att öka intresset för att byta bana, och att långsiktigt få fler att ta ett steg på vägen mot att byta bana. Den primära målgruppen är de som har blivit arbetssökande under coronakrisen, i åldern 18–60 år. Kampanjen ska stötta denna grupp arbetssökande så att de inte fastnar i arbetslöshet. Fokus är främst att nå de som lättare kan komma vidare med digitala verktyg, råd och guider på Arbetsförmedlingens webbplats.
– Det här är första kampanjen under konceptet ”Banbrytarna”, och det första vi gör tillsammans sedan vi vann upphandligen. Den här kommunikationen bygger på känsloladdade berättelser, med riktiga människor i olika faser i sitt yrkesliv. De ger alla sin syn på hur det faktiskt är att byta bana. Det är en historisk tid vi går igenom på arbetsmarknaden. Det finns historier att berätta, säger Mats Eriksson, client director på Familjen i en kommentar.
Kampanjen har två faser med start 22 februari.
• Fas 1 vecka 8–11, ska öka intresset för att byta bana
• Fas 2 vecka 11–13, ska få fler att ta ett steg på vägen
Den kommer att synas utomhus på affischtavlor, tryckta upplagorna av lokaltidningar, digitala nyhetsmedier, sociala medier, Tv4 Play, Youtube och sökmotorer.
Reklamfilm ”Banbrytarna”, 25 sekunder:
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Banbrytare Fernando, 15 sekunder:
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Banbrytare Sebastian, 15 sekunder:
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Banbrytare Helena, 15 sekunder:
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Banbrytare Ann-Heléne, 15 sekunder:
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
Arbetsförmedlingen
Hanna Helsing, Kampanjledare
Lina Landerby, Produktionsledare
Maria Livijn, Innehållsansvarig
Familjen
Mats Eriksson, Client Director
Cecilia Besserer, Strategy
Karolina Strömgren, Account Director
Patricia Miodek, Art Director
Frida Omsén, Copywriter
Johan Olsson, Graphic Designer
Nathalie Blücher, UX Designer
Tommy Säl, UI Designer
BRF
Agnes-Lo Åkerlind, Regissör
Daniel Forsvik, Producent
Björn Tjärnberg, Fotograf
Linn Marnfeldt, Fotograf B-kamera
Johan Wennerström, Stillbildsfotograf
Joakim Schäfer, Scenograf
Hilda Junker, Stylist
Johan Kjellberg, Klippare