Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Här är företagens initiativ under Earth Day

Publicerad: 23 april 2021, 11:57

Foto: Montage

Byt pant mot sneakers-rabatt, streama i lägre upplösning och köp en sodastream istället för vatten på flaska. Det är några av budskapen i årets Earth day-kampanjer.


Ämnen i artikeln:

KlimatkrisenKampanj

Sedan 1970-talet infaller Earth day, Jordens dag på svenska, den 22 april varje år. Syftet är att uppmärksamma de miljörelaterade problem som vår planet står inför.  

Den speciella dagen har även kommit att bli en chans för företag att ta ställning i klimatfrågan, och visa vad de själva gör. 

Nedan samlar Resumé initiativ och kampanjer från varumärken och byråer: 

Foto: Press

Årets Earth day-budskap: streama i lägre upplösning
En ny global kampanj från organisationen som officiellt står bakom Earth day tar fasta på forskning som visar att streaming av videofilmer bidrar till ökade utsläpp. Men bara genom att minska upplösningen på en video som visas i telefonen kan utsläppen minska åttafaldigt, utan att det nödvändigtvis märks för tittaren. 

Det illustreras med inspiration från dataspelsvärlden. Bakom kampanjen står den danska kreativa byrån Hjaltelin Stahl som tillhör Accenture Interactive, med den svenska kreatören Adam Kerj i spetsen. 

– Earth Day är miljöns Super Bowl. Vilken dag är bättre än denna för att öka medvetenheten om dold miljöpåverkan från streaming, något som ingen pratar om idag, medan vi lägger fram en enkel lösning som alla kan göra idag utan att byta operatör, energi- eller internetleverantör, säger Tim Pashen, senior kreatör på Hjaltelin Stahl, i ett pressmeddelande. 

Gabriel Arthur, vd och grundare Norr Agency.

Foto: Press

Första svenska byrån certifieras av Climate Neutral
Den nischade redaktionella byrån Norr Agency, som jobbar med kunder inom friluftsliv, naturturism och hållbarhet, blir den första byrå i Sverige att certifieras av Climate Neutral. Med andra ord är byrån nu certifierad klimatneutral, enligt Climate Neutral.  

– Vi har varit till 80–90 procent klimatneutrala sedan flera år tillbaka. Nu har vi tagit de sista stegen och framför allt fått ett godkännande från en tredje part om att vi arbetar på rätt sätt. En stor fördel med Climate Neutral är att de kräver att man minskar sina utsläpp varje år – det handlar alltså inte bara om klimatkompensation, även om det också är en viktig del. Alla företag förbinder sig att arbeta mot ”Net Zero”, säger Gabriel Arthur, Norr Agencys vd och grundare, i ett pressmeddelande.

Nästa steg för byrån blir att försöka minska utsläppen inom digitala tjänster. 

– Klimatarbetet gör vi inte bara för vår egen skull. Flera av våra uppdragsgivare, till exempel butikskedjan Naturkompaniet, har högt ställda mål inom hållbarhet och klimatpåverkan. Som underleverantörer är vi en del av deras värdekedja, säger Gabriel Arthur.

Foto: Press

Panta och få rabatt på sneakers
Den som lämnar in sina tomma pantflaskor hos Ica Supermarket Pelikan kan du få rabatt på en skomodell från Adidas gjord av återvunnen polyester hos sneakersaffären SNS. Genom att visa upp sitt pantkvitto i butiken på Södermalm får kunden 10 procents rabatt. Initiativet pågår mellan den 26 april till och med den 9 maj. 

Foto: Press

Sodastream plockar skräp och släpper global kampanj
Sodastream, som tillverkar maskiner som gör vanligt kranvatten till kolsyrat, släpper den globala kampanjen ”Don't just share, care” tillsammans med Randi Zuckerberg, syster till Facebooks grundare Mark Zuckerberg. I videon uppmanas tittare att inte bara bry sig om klimatet på sociala medier, utan att också ta ställning i verkligheten. I samband med kampanjen lovar även varumärket att minska produktionen av engångsplastflaskor med 78 miljarder fram till 2025. 

I Sverige arrangerade under Earth Day en lokal skräpplockardag för de anställda på Sodastream, tillsammans med den ideella organisationen Håll Sverige Rent. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

KlimatkrisenKampanj

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.