Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Här är första kampanjen i det nygamla samarbetet mellan Ikea och Åkestam Holst

Publicerad: 21 september 2021, 05:00

I Åkestam Holst första kampanj för Ikea sedan man tagit över uppdraget kring varumärkesbyggande kommunikation från Virtue uppmuntras kämpande föräldrar att ta pauser så ofta det går.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstIkea

Åkestam Holst, som sedan i somras är Ikeas huvudbyrå för varumärkesbyggande kommunikation på sex marknader (Sverige, Danmark, Norge, Finland, Belgien och Portugal, lanserar i veckan en ny kampanj för möbeljätten.

För två och ett halvt år sedan gick Ikea ut i en reklambyråpitch efter en omorganisation där styrningen av marknadsföringen delades in i olika kluster. Då kammade Virtue, med kontor i 26 länder runtom i världen, hem uppdraget för varumärkesbyggande kommunikation i klustret där Sverige ingår. Motsvarande uppdrag för taktisk marknadsföring hamnade hos Åkestam Holst, som nu alltså äger båda delarna.

I den nya kampanjen har byrån fortsatt med det vardagsnära anslag som var så framgångsrikt i flera år med reklamkonceptet ”Där livet händer”. Kommunikationen tar avstamp i människans vilja att hitta en hälsosam balans i livet. Något som också har blivit svårare under en pandemi där hemmet blev centrum för alla aktiviteter. En period där gränsen mellan arbete och fritid luckrades upp för många.

Enligt Ikeas egna undersökning ”Life at Home Report” uppger mer än 50 procent av människor globalt att sömn och vila är de viktigaste faktorerna för att upprätthålla en känsla av välmående hemma. Kampanjen fokuserar på hur föräldrar med hjälp av Ikea kan förbättra livet hemma och därmed uppnå en bättre balans.

Kampanjen vill uppmuntra alla föräldrar att försöka koppla av och ladda batterierna så fort det är möjligt på någon bekväm plats hemma. Musiken i kampanjfilmerna är Sir Elton Johns energigivande ”I’m still standing”.

– I våra undersökningar och i möten med kunderna ser vi att förbättringar av livet hemma leder till att livet i sin helhet upplevs bli bättre. Så viktiga är våra hem, säger Helena Rosenqvist Hallin, marketing communication leader cluster på Ikea i en kommentar.



Kampanjen lanseras på alla sex marknader med start i Sverige, fredag den 24 september med tv, VOD, sociala medier och OOH/DOOH. Övriga klustermarknader har senare startdatum.

Arbetsgrupp

Ikea

Marketing Manager: Helena Gouveia

Marketing Comms Leader Cluster: Helena Rosenkvist Hallin

Marketing Comms Specialist: Catherine Reimer


Åkestam Holst 

Kundansvarig projektledare: Kjell Månsson

Strategichef: Jerker Winther

Art director: Jesper Holst, Michal Sitkiewicz

Copywriter: Mark Ardelius, Rickard Beskow

Produktionsledare: Anna Nollendorfs

Byråproducent: Leila Widgren


Filmen är regisserad av Malin Ingrid Johansson och producerad av Adam Holmström, Joel

Rostmark och Linnéa Andersson på Pine.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstIkea

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.