måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Här är Heinz Ketchup nya flaskdesign för Sverige

Publicerad: 13 januari 2023, 10:00

Heinz släpper nya ketchupflaskor bara i Sverige.

Foto: Jonathan Kennedy

På måndag den 16 januari lanserar Heinz Ketchup ny flaskdesign speciellt för Sverige, en flirt riktad till svenskars höga ketchupkonsumtion, för det är faktiskt Sverige som förutom Irland äter mest ketchup i hela världen.

Ämnen i artikeln:

KampanjNyheterHeinz

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


En undersökning bland 2000 svenskar visar att:

► Mer än 2/3 av oss äter ketchup en gång i veckan eller mer.
► 40 procent äter det 2–6 gånger i veckan.
► 27 procent av svenskarna äter ketchup 2–3 gånger i veckan.
► Endast 4% äter aldrig ketchup.

Ketchup är en mångsidig produkt, vi äter det till mer än 50 olika maträtter:

Allra helst har vi ketchup på favoriten korv med bröd, som lite mindre än 70 procent av svenskarna äter med ketchup (42 procent säger att de inte skulle kunna äta korv med bröd utan ketchup) .

61 procent äter ketchup till spagetti med köttfärssås och 44 procent väljer att ha ketchup på bara spagetti (efter korv med bröd är faktiskt spagetti med köttfärssås den mat som flest svenskar – 30 procent – säger att de inte skulle kunna äta utan ketchup).

51 procent äter ketchup till falukorv, hamburgare ligger (inte otippat) också i topp med 63 procent. Våra älskade köttbullar är också en favorit, som nästan hälften av svenskarna (48 procent) väljer att äta med ketchup.

De här rätterna står nu i fokus för Heinz lansering av den klassiska ketchup glasflaskan i en limited edition-design. Flaskorna kan endast beställas via Wolt Market med start den 16 januari och finns så länge lagret räcker.

Mathistorikern Richard Tellström berättar om hur det kommer sig att ketchup har blivit så populärt i Sverige och kopplingen till dessa maträtter: 

– Att ketchup är så vanligt i Sverige hänger nära samman med de nya svenska emulsionskorvarna som utvecklades från 1930-talet och framåt. Den här typen av korv serveras ofta med just tomatketchup. Kombinationen av ketchup och korv fångar upp de söta och syrliga ackord som kännetecknat vår matkultur från mitten av 1800-talet och fram till i dag, säger han i ett pressmeddelande. 

De nya specialdesignade Heinzflaskorna för Sverige.

Foto: Jonathan Kennedy

Något som också har haft stor betydelse för ketchupens popularitet i Sverige är våra barn och deras skolmåltider, förklarar Richard.

– När skolmåltider under 1950-talet blev allt vanligare blev ketchupen ett stående inslag till de korvrätter som serverades. När barnen berättade om skolmaten hemma, kom korv-med-ketchup att införlivas i vardagsmaten och hemmens matkultur. Särskilt under 1960- och 1970-talen, då höga matpriser gjorde korv med bröd till ett billigt alternativ.  

Det var också vid den här tiden som ketchup blev ett vanligt tillbehör till den populära maträtten spagetti bolognese, som lanserades i skolorna 1963. Även då tog skolbarnen med sig den nya ketchupvanan hem. Tomatketchup serverades dessutom till en rad andra maträtter i skolan, som makaronipudding med ketchup (1963), varmkorv med potatismos och ketchup (1966), ugnsstekt falukorv med makaroner och ketchup (1972) italiensk makaronirätt med ketchup (1975), hamburgare med ketchup (1989) och italiensk pastamix med ketchup (1989).

Om vi återvänder till nutiden visar konsumentundersökningen att svenskarna i dag äter ketchup till långt fler rätter än man kanske förväntar sig. Några exempel:

► En fjärdedel av oss har ätit det till rostat bröd.

► Mer än 100 000 svenskar har testat det till surströmming.

► Dubbelt så många (2 procent) har testat det till ärtsoppa.

► Andra favoriter som har dykt upp i svaren är fiskpinnar (18 procent), ägg (18 procent), pizza (20 procent) tacos (10 procent) och chips (7 procent).

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev