Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Här är jättekampanjen som ska vaccinera Sverige: ”Den är galet ambitiös”

Publicerad: 20 maj 2021, 06:25

Matprofilen Khadija Mahamud, rymdfararen Christer Fuglesang och simmerskan Sarah Sjöström är tre av profilerna i kampanjen som går upp söndag 23 maj.

Foto: Mattias Edwall

Nästan 100 profiler deltar i kampanjen ”Kavla Upp”, som ska få svenskarna att vaccinera sig mot covid-19. ”Jag känner mig stoltare över det här projektet än något annat projekt som jag har jobbat med under mina 35 år i branschen”, säger Micael Bindefeld, som har tagit fram kampanjen tillsammans med Komm och en rad andra byråer.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetKOMMBjörn RietzMicael BindefeldBindefeldNord DDBThe Amazing SocietyHelena Westin

Micael Bindefeld beskriver ”Kavla Upp” som ett enormt projekt som involverar mängder av svenska profiler, kreatörer och näringslivstoppar. Idén kom ursprungligen från Björn Rietz – reklamveteran, copywriter och krönikör i Resumé – som i början av året insåg att något måste göras om vi ska lyckas med att få minst 80 procent av den vuxna befolkningen att bli immun mot covid-19 genom vaccinationer. 

”Jag har arbetat med det här dygnet runt i tre månader. Håret reser sig på armarna och jag får en klump i halsen bara genom att prata om detta.”

Kort därpå involverades Helena Westin, ordförande i Komm och en gång kollega till Rietz på byrån Paradiset, liksom Micael Bindefeld på Micael Bindefeld AB och byråerna Nord DDB, The Amazing Society, All of us och Afonso.

– Därefter kontaktades Mattias Edwall, legendarisk porträttfotograf och hans producent Andrea Hasselrot på Skarp Agent. Tillsammans har vi skapat en oerhört omfattande kampanj, den är galet ambitiös. Jag tror knappast att det gjorts något av den här magnituden i Sverige tidigare, säger Micael Bindefeld till Resumé.

Bland de närmare 100 profiler som deltar i kampanjen återfinns artister och skådespelare som Loreen, Shima Niavarani, Lena Endre och Jason Diakté, sportprofiler som Armand Duplantis och Sarah Sjöström, kockarna Tareq Taylor och Khadija Mahamud, näringslivsprofiler som Börje Ekholm, Harald Mix och Daniel Ek, samt författare som Jens Lapidus och Camilla Läckberg. Samtliga har fotograferas av Mattias Edwall med uppkavlade ärmar på svartvita bilder.

Bild 1/7  

Foto: Mattias Edwall

– Jag har arbetat med det här dygnet runt i tre månader. Håret reser sig på armarna och jag får en klump i halsen bara genom att prata om detta. Jag blir berörd av engagemanget från så många människor, det känns unikt att så många personer från olika delar av samhället vill samma sak. Det känns som om vi har skapat en rörelse, säger Micael Bindefeld och fortsätter:

– Stämningen i studion har varit fantastisk och vi har följt alla direktiv. Det rör sig om en liten grupp människor som har jobbat med det här dygnet runt.

Budskapet i ”Kavla Upp” har ett tydligt ”call to action”: Vaccinera dig – inte bara för dig själv, utan även för varandra, som en solidarisk handling. Något som var mer oklart var vem som ska stå som avsändare. 

”Kavla Upp” saknar politisk färg, har inga kopplingar till sponsorer och är till 100 procent privat finansierad. Kampanjen är visserligen sanktionerad av MSB och FHM, men pengarna kommer från svenska näringslivsprofiler och jobbet har gjorts ideellt av en mängd svenska kreatörer.

Läs också: Komms vaccinkampanj misstänks låta kändisar gå före i kön: ”Absurt påstående” 

När Resumé i februari i år var först med att berätta om kampanjen, förklarade Helena Westin att Komm står som avsändare eftersom ”Kavla Upp” är resultatet av den samlade expertis som finns bland organisationens medlemmar. Hon resonerade en del kring riskerna med det.

– Att ta ställning innebär alltid en risk. Men vi behöver få i gång Sverige och som ordförande för Komm ser jag det som mitt ansvar att vi gör det här. Men visst är det en risk. När jag var med och drog i gång Pride 1998 blev vi mordhotade, men var hade vi befunnit oss i dag om vi inte hade gjort det?, sade Helena Westin till Resumé.

Micael Bindefeld AB har ansvarat för casting, finansiering och pr. Bindefeld själv har jobbat intensivt för att engagera svenska profiler och förmå näringslivseliten att donera pengar till kampanjen. Bland den stora mängd personer som har öppnat plånboken återfinns Petter Stordalen, Cristina Stenbeck, Karl-Johan Persson, Daniel Ek och Mats Qviberg.

– Det har gjort att vi lyckats köpa väldigt mycket media, samtidigt som vi har fått generösa rabatter från medierna. Bland annat har TV4 och Bonnier har varit mycket generösa, vilket gör att vi kommer ut på massor av plattformar över hela landet, säger Micael Bindefeld.

Han bedömer att kampanjen – som översatts till en mängd olika språk – kan dominera Sverige ”en bra bit in på försommaren”.

– Sedan är förhoppningen att vi får in ytterligare donationer att köpa mer media för. Ett estimat är att kampanjen behövs till augusti. 

”Vi kommunikatörer kan påverkan. Vi kan kommunicera så att människor faktiskt gör något och det tack vare hjälp av privata generösa donationer och Sveriges mest välkända ansikten.”

Utöver det uppenbara värdet för samhället, är ”Kavla Upp” en manifestation för vad reklam och kommunikation kan åstadkomma. Det är något som varken Helena Westin eller Micael Bindefeld sticker under stol med.

– Det här blir ett komplement till det manér som myndigheterna använder. Regeringen och berörda myndigheter har inte varit på bollen just när det handlar om att skapa en positiv hajp till att låta sig vaccineras. Här har till exempel England och Israel varit bättre, och de har också lyckats betydligt bättre med vaccinationerna, säger Micael Bindefeld.

Helena Westin: 

– Vi har tagit detta initiativ då alla nu måste bidra med sitt respektive kunnande och kraft. Vården bidrar på ett exceptionellt sätt. Folkhälsomyndigheten driver sitt uppdrag, läkemedelsindustrin producerar vaccin, riksdag och regering fattar beslut kring kompensation och ersättningar. Men vi kommunikatörer kan påverkan. Vi kan kommunicera så att människor faktiskt gör något och det tack vare hjälp av privata generösa donationer och Sveriges mest välkända ansikten. Utan den generositeten hade detta inte varit möjligt.

”Kavla Upp” går upp söndag 23 maj.

Arbetsgrupp

Nord DDB: art director Nina Friman, copywriter Anna Boberg, produktionsledare Tobias Bergenwall.

The Amazing Society: copywriter Matilda Hansson, copywriter Sara Pettersson, produktionsledare Susanna Hillborg/Nils Nyebølle, projektledare Tobias Franzén

Micael Bindefeld AB: PR-strateg Micael Bindefeld, Annika Hesselman

 Fotograf/Regissör: Mattias Edwall. Agent & Producent: Andrea Hasselrot

PR: Elcim Yilmas

Kampanjledning: Helena Westin (Komm), Micael Bindefeld (Micael Bindefeld AB), Andreas Dahlqvist (Nord DDB), Tobias Franzén (The Amazing Society), Björn Rietz

 

Idé, koncept & kreativ ledning: Björn Rietz

Några av profilerna som medverkar i "Kavla Upp"

Loreen, Shima Niavarani, Lena Endre, Jason Diakté, Eva Röse, Martin Stenmarck, Izabella Scorupco, Tomas Ledin, Bahar Pars, Jonas Gardell, Armand Duplantis, Sarah Sjöström, Tareq Taylor, Khadija Mahamud, Börje Ekholm, Harald Mix, Daniel Ek, Jens Lapidus, Camilla Läckberg, Alexander Schulman.

Näringslivsprofilerna som har donerat till kampanjen

Cristina Stenbeck, Kinnevik, Karl-Johan Persson, styrelseordförande H&M, Märta Schörling Andreen, Daniel Ek, grundare och vd Spotify, Robert Andreen, Per Josefsson, Brummer & Partners, Petter Stordalen, Nordic Choice Hotels, Louise Lindh och

Katarina Martinsson, Lundbergs, Mats Qviberg, Jeanette och Harald Mix, Johan Andersson, vd Mellby Gård, Torsten Jansson, New Wave Group, Ashkan Pouya och Saeid Esmaeilzadeh, Serendipity, Marina Szugalski Klagsbrun och Harry Klagsbrun samt Nordic Capital.

 

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.