Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Här är kampanjen som ska introducera Läkerols klassiska ”Makes people talk” till unga

Publicerad: 19 oktober 2022, 08:06

Läkerols nya kampanjfilmer kommer bland annat gå i tv, online och bio.

Läkerol lanserar sin första kampanj sedan nya samarbetet med BBDO Nordics. Med kampanjen vill varumärket dramatisera hur pastillerna kan göra vem som helst till en självsäker talare, och introducera sin klassiska slogan ”Makes people talk” till en yngre målgrupp.

Ämnen i artikeln:

NyheterKampanjCloettaBBDO NordicsLäkerolReklamfilm

R

Redaktionen

red@resume.se


Läkerols välkända koncept ”Makes people talk” har rullat i nästan 30 år. Tillsammans med sin nya byråpartner BBDO Nordics tar varumärket nu ett nytt grepp om löftet, genom att dramatisera hur pastillerna kan göra vem som helst till en självsäker och övertygande talare.

– ”Makes people talk” är en av Sveriges mest ikoniska slogans vars genialitet nu behöver introduceras till en yngre publik. Det är en väldigt spännande resa, och det här är ett första steg på vägen, säger Elin Johansson, global varumärkeschef på Cloetta, i ett pressmeddelande. 

Det nya konceptet tar igenkännbara problem från verkligheten – som när kompisarna inte vill följa med ut på klubben – och placerar dem i ett populärkulturellt sammanhang. I filmerna (se nedan) följer tittaren ett kompisgäng som sitter hemma på en fredagskväll. En av vännerna försöker övertyga gänget att de borde vara ute på stan i stället, utan att få något gehör. Hans lösning är Läkerol, vars egenskaper förvandlar honom till en episk talare som till slut lyckas få med vännerna ut på klubben.

LÄS MER: Varumärkena som når framgång genom att bygga nationell identitet – så jobbar de

Isaac Bonnier, art director på BBDO Nordics, kommenterar:

– Vi känner alla till den, Hollywoodfilmernas favoritscen: brandtalet. Vare sig det är en ansiktsmålad William Wallace på ett fält eller en amerikansk fotbollstränare i ett omklädningsrum inför matchens slutskede, så kan man inte annat än älska dem.

Samarbetet mellan Läkerol och BBDO Nordics påbörjades i våras. Målet med samarbetet är att nå ut till en yngre målgrupp än den vanliga Läkerol-köparen, genom nya varumärkesbyggande kampanjer som visar på pastillens egenskaper, där den nya kampanjen beskrivs som det första steget på den resan.

Kampanjfilmerna är regisserade av Gustav Sundström, producerade av Business Club Royale och kommer bland annat gå i tv, online och bio.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev