Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Här är Nord DDB:s första varumärkeskampanj för Försvarsmakten

Publicerad: 26 oktober 2021, 13:23

Försvarsmakten lanserar en ny varumärkeskampanj – och spinner vidare på värderingar värda att försvara. Tillsammans med Nord DDB har de tagit fram konceptet. ”Vi vill öka förståelsen för att vårt oberoende”, säger Johan Landeström på Försvarsmakten.


Ämnen i artikeln:

Nord DDBFörsvarsmaktenKampanj

Försvaret marscherar vidare med sin varumärkesstrategi. På tunnelbanan i Stockholm och på gator och torg visas nu bilder från Försvarsmakten ackompanjerade av text som beskriver typiskt svenska värderingar och exempel på frihet som åtnjuts i landet. Varumärkeskampanjen har tagits fram i samarbete med Nord DDB.

– I Sverige har många svårt att tänka sig en värld utan våra friheter, de har blivit så viktiga och självklara med tiden. Nu vill vi lyfta just det här, samtidigt som vi vill öka förståelsen för att vårt oberoende inte ska tas för givet i en alltmer oförutsägbar värld. Försvarsmaktens främsta ansvar är att försvara Sveriges självständighet och allas vår rätt till frihet, säger Johan Landeström som är marknadschef på Försvarsmakten.

LÄS MER: Professorn om Försvarsmaktens kommunikation: ”Inte säker på att det fungerar” 

Den 23 och 24 oktober försvann dessutom Svenska Dagsbladets och Sydsvenska dagbladets ettor i en annons från Försvarsmakten för att illustrera vad som händer om pressfriheten försvinner i ett land.

Bild 1/2  

Foto: Försvarsmakten

– Informationsfriheten är en väsentlig del i den svenska demokratin. Att som medborgare kunna ta del av nyheter fri från censur, och som journalist kunna skriva och rapportera om det som är viktigt utan att bli censurerad är grundläggande rättigheter och självklarheter som vi vanligtvis inte reflekterar över. Med annonserna i Svenska Dagbladet och Sydsvenska Dagbladet lyfter vi det här på ett unikt sätt, och får förhoppningsvis människor att ägna en tanke åt de många friheter vi har i Sverige, och att dessa är värda att försvara, säger Johan Landeström.

LÄS MER: ”Jag ogillar Försvarsmakten – men här är en print värd att försvara” 

Dessutom har filmer tagits fram och är producerade av Diktator och regisserade av Meeto Worre Kronborg Grevsen. 

– Att föreställa sig ett Sverige som inte längre är självständigt, ett land där man inte får säga det man vill, röra sig som man vill eller att få älska den man vill, är obehagligt. Därför känns det betryggande att veta att just de friheter som gör Sverige till Sverige försvaras hela tiden, i alla lägen och till varje pris, säger Nina Friman, Art Director på Nord DDB.

Kampanjen pågår fram till årsskiftet och syns i tidningar, TV, digitala kanaler och i utomhusreklam.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-inställningar.

Innehåll: https://youtu.be/ogFeAupWvYk

 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.