Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Här är SSF:s nya kampanj: ”Kylskåp är vår tids olåsta ytterdörrar”

Publicerad: 7 januari 2022, 11:31

Stöldskyddsföreningen SSF har tidigare lämnat avtryck med könsord i sina kampanjer. Nu tar de uppkopplade vitvarorna plats.


Ämnen i artikeln:

StöldskyddsföreningenÅkestam Holst

Kylskåp, diskmaskiner och tv-apparater som kan anslutas till nätverket hemma blir allt vanligare, men det ökar risken för digitala brott. Det vill Stöldskyddsföreningen uppmärksamma i sin nya kampanj, som är skapad tillsammans med Åkestam Holst. Samma byrå låg också bakom kampanjkonceptet ”Är du säker?”, som många säkert minns.

Denna gång hämtas inspiration från klassiska polisnotiser, med en tvist: tjuvarna har tagit sig in genom olika teknikprylar, allt från torktumlare till högtalare. Enligt pressmeddelandet anmäls över 13 000 digitala brott varje månad, och det finns troligen ett mörkertal.

– Allt som är uppkopplat mot nätverket är en potentiell väg in till andra värdefullare saker i hushållet. Vi vill att folk ska uppdatera sitt säkerhetstänk. Stäng fönstret, lås dörren, och byt det standardiserade lösenordet på din uppkopplade högtalare, säger Anna Stark, marknadschef på Stöldskyddsföreningen i ett pressmeddelande.

Kampanjen börjar gå den 10 januari, och kommer synas i tunnelbanan, utomhus, i print och digitalt, samt höras i radio. 

– Det kändes intressant att prata om kylskåp, torktumlare och högtalare som vår tids olåsta ytterdörrar. Vi har försökt skriva rubrikerna TT-torra som om de vore skrivna av en robot. Vilket de kanske är, vem vet, säger Daniel Vaccino, copywriter i arbetsgruppen på Åkestam Holst.

Arbetsgrupp

Marknadschef SSF: Anna Stark

Content Manager SSF: Jessica Clarén

Growth Marketer SSF: Natalie Forslind

Produktägare Säkerhetskollen: Johan Ericsson

Chef Rådgivning SSF: Per Klingvall

Rådgivningsexpert Digitala brott SSF: Paul Pintér

Projektledare Normer SSF: Peter Sääv

Byrå: Åkestam Holst

Produktion: BKRY & Flickorna Larsson

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.