Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Här är Telias vårkampanj – lanserar nästa steg inom syftesdrivna ”Folknätet”

Publicerad: 6 Februari 2020, 09:31

Telia lanserar två nya reklamfilmer inom kommunikationskonceptet ”Folknätet”.

Telias syftesdrivna kommunikationskoncept ”Folknätet” har väckt både hyllningar och kritik. Med lanseringen av Telias vårkampanj kommer nästa steg inom konceptet. De två nya reklamfilmerna ska hjälpa telekomjätten att nå både konsumenter och företagskunder.


Ämnen i artikeln:

TeliaGina Azaric

Telias syftesdrivna kommunikationskoncept ”Folknätet” lanserades våren 2019 och kommer fungera som utgångspunkt för telekomjättens kommunikation och kundupplevelse under flera år framöver. I samband med lanseringen släppte Telia en varumärkesbyggande reklamfilm som ackompanjeras av artisterna Sarah Klang och Titiyo som gör en uppdaterad version av folkvisan ”Tula hem och tula vall” med fokus på inkludering. Inför jul lanserades julkampanjen inom Folknätet där Umeåbandet Dolce gör en nytolkning av låten ”Vilken värld”. 

Nu kommer nästa steg inom konceptet när Telia lanserar två nya reklamfilmer (se nedan), en som riktar sig mot företagskunder och en mot konsumenter. Precis som i de tidigare filmerna ackompanjeras de till tonerna av omskriven svensk musik. 

LÄS MER: Här är Telias värderingsdrivna strategi för att hantera kritiken mot Folknätet 

Huvudinsikten bakom företagsfilmen bygger på många företagares stora skräck – att IT inte fungerar och att de inte kan utföra sitt jobb ordentligt. I filmen vill Telia visa på den frustration och laggande som uppstår när vardagen fryser fast och buffrar. I produktionen används en speciell filmteknik som kallas frozen moments. Med 3D och glitshningar vill Telia få tittaren att stanna till och uppmärksamma det annorlunda dramat när bara kameran rör sig i en frusen värld. I kommunikationen vill Telia förmedla att de kan ta hand om IT-miljön men sin prenumerationstjänst, så att företagarna kan fokusera på det som de är bäst på. I filmen spelas en omskriven svensk version av låten ”Walking back to happiness”.  

I reklamfilmen mot konsumentmarknaden vill Telia med tydligt familjefokus visa hur tv, film och serier är en värld för alla och hur den gemensamma möjliggöraren är Telia och Folknätet. Filmen ackompanjeras av en svensk tolkning av låten ”We'll meet again”.

– Underhållning är en viktig ingrediens i familjevardagen. Vi vill illustrera hur vi med Folknätet skapar upplevelser som förflyttar oss från soffan i vardagsrummet rakt in i favoritfilmen eller från bussresan till läktaren på favoritmatchen, säger Gina Azaric, marknadschef på Telia, i ett pressmeddelande. 

Telias vårkampanj startade den den 4 febuari och konsumentfilmen har premiär i tv på fredag den den 7 februari och kommer även synas i olika uttag digital online. IT-avdelning som tjänst kommer gå i olika online kanaler och finns att se på Youtube.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

TeliaGina Azaric

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.