Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Här är Vänsterpartiets influencerdrivna valkampanj – riktar sig mot unga i utsatta områden

Publicerad: 12 augusti 2022, 13:03

Filmerna finns att se på Instagramkontot @poweredbyv samt på kampanjhemsidan www.poweredbyv.se.

Med en månad kvar till valet lanserar Vänsterpartiet sin officiella valkampanj ”Powered by Vänsterpartiet”, specifikt riktat mot unga i Sveriges politiskt eftersatta områden. I kampanjen tar partiet hjälp av influencers med förtroende inom målgruppen.


Ämnen i artikeln:

KampanjPolitisk kommunikationVänsterpartietMångfaldNyheter

Tidigare i sommar rapporterade Resumé om att Vänsterpartiet är först ut av riksdagspartierna att använda sig av betalda influencer-samarbeten. Nu lanseras partiets valkampanj officiellt, ”Powered by Vänsterpartiet”, som specifikt riktar sig till första- och andragångsväljare bosatta i politiskt eftersatta områden. Bakom kampanjen ligger byrån Split Stockholm, som haft flera tidigare uppdrag för Vänsterpartiet. 

I ett pressmeddelande beskrivs hur byrån kom med insikten att målgruppens förtroende för politiker generellt är lågt och valdeltagandet likaså, men att kreativiteten och det politiska medvetandet däremot är enormt. ”Powered by Vänsterpartiet” ska därför ge kreatörer ur målgruppen budget, stöttning och utrymme till att skapa kortfilmer för sociala medier. Syftet är att lyfta de röster som vanligtvis inte blir hörda. 

– Det mest värdefulla vi har på Split Stockholm är vår mångfald. Just därför är vi också en politiskt oberoende byrå eftersom vi anser att grundbulten i demokrati är representation och inkludering. Tack vare tillgången till flera olika perspektiv har vi kunnat skapa relevant kommunikation mot flera målgrupper. Jag är extra stolt över konceptet ”Powered by Vänsterpartiet” som bidrar till att demokratisera debatten på ett helt nytt sätt, säger Ruein Golshan, vd på Split Stockholm, i pressmeddelandet. 

LÄS MER: Så har partierna resonerat i valet av byrå för valkampanjerna
LÄS MER: Vi försöker sälja dold politisk reklam via influencers – så många nappar: ”Lätta pengar”

För att nå ut med kampanjen har alltså influencers med förtroende inom målgruppen engagerats. Ambassadörerna är inte politiskt aktiva själva och har, enligt Vänsterpartiet och byrån, fått fria händer att formulera sina inlägg. 

Filmerna finns att se på Instagramkontot @poweredbyv samt på en kampanjhemsida. De kommer släppas med cirka en dags mellanrum mellan 11-19 augusti. 

LÄS MER: Vi har miljonsiffrorna – så mycket lägger partierna på kampanjer under valåret

Arbetsgrupp

Split Stockholm:

Projektledare: Simon Areskoug

Kulturell strateg: Ametist Azordegan

Copywriter: Jonna Fyhr

Art Director: Nanna Påskesen

Art Director: Tuong Manh Nguyen

Kundansvarig/projektledare: Nina Starco

Creative Director: Anders Teigene

Klippning: Emil Hovmark & Nanna Påskesen 

Produktionsledare: Gisela Allende Latoja & Naveed Kamal
Digital strateg: Allan Salih

Digital specialist: Jakob Rahm-Eriksson

 

Vänsterpartiet:

Jenny Lindahl, kommunikationschef

Josefin Nauri, politisk sekreterare

Jonas Wikström, digitalt ansvarig

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.