Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Här är Volvos reklamkupp inför Super Bowl

Publicerad: 21 Januari 2020, 12:45

Volvo gör kampanjen ”Safety Sunday” inför Super Bowl.

Inför Super Bowl passar Volvo på att dra uppmärksamhet till sitt säkerhetsengagemang. Kampanjen ”Safety Sunday” kan innebära att Volvo skänker bort bilar till ett värde av 9,5 miljoner kronor – men bara om det sker en safety under matchen.


Ämnen i artikeln:

Volvo CarsSuper Bowl

Söndag 2 febuari är det dags för finalen i den amerikanska fotbollsligan NFL. Super Bowl är som känt inte endast en av årets sportsliga höjdpunkter, utan även ett av årets mest attraktiva reklamtillfällen. 

Volvo väljer i år ett litet annorlunda grepp inför Super Bowl. Under 2019 har biljätten hyllats och prisats för kampanjen ”E.V.A Initiative” där fokus ligger på säkerhet för kvinnor. Istället för att lägga pengar på ett av de hett eftertraktade reklaminslagen under sändningen av finalen – enligt Adage kostar i år ett 30-sekundersinslag 5,6 miljoner dollar, cirka 53,3 miljoner kronor – gör Volvo en reklamkupp där man leker med ordet ”safety”. Det skriver Autoblog

LÄS MER: ”Här är F&B:s uppföljare till E.V.A Initiative”

Kampanjen ”Safety Sunday” kan resultera i att Volvo ger bort bilar till ett värde av 1 miljon dollar, cirka 9,5 miljoner kronor. Haken är att det måste ske en så kallad ”safety” under matchen. 

För att delta i utlottningen måste deltagare gå in på kampanjsajten och designa sin egen drömbil. Om en safety sker under matchen kommer Volvo slumpmässigt välja ut vinnare bland bidragen. 

Under hela NFL-säsongen 2019 skedde dock endast tolv safeties och blir det ingen safety blir det inga bilar, enligt Volvo. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

Volvo CarsSuper Bowl

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.