Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Härnösands kommun presenterar nollvision mot relationsvåld med kampanjfilm

Publicerad: 26 november 2021, 14:08

Tillsammans med Gabardin har Härnösands kommun och Västernorrlands region tagit fram en film för att uppmärksamma våld i nära relationer.


Ämnen i artikeln:

People People PeopleKampanj

Den 25e november är det FN:s internationella dag mot mäns våld mot kvinnor, även kallad Orange Day. I samband med detta har Härnosands kommun fastslagit sin nollvision mot våld i nära relationer, och tagit fram en kampanjfilm för detta.

Förutom filmen består kampanjen av informationsförmedling och en fysisk manifestation mot våld, som avslutades med en premiärvisning av filmen. 

– Vi tog fram filmkonceptet ”en marsch tillsammans mot våld i nära relationer”. Idén var att ha en kvinna går på kända platser i Härnösand och att fler och fler personer från olika grupper i samhället ansluter sig till marschen, berättar Charlotte Frandell, regissör på Gabardin. 

Dramaturgin och logiken i filmen har inspirerats av den så kallade våldpyramiden, som syftar på att det som börjar med ett kränkande skämt ofta övergår till våld. Budskapet i kampanjen är ”Tillsammans är vi starkare”.

Projektets begränsade budget pressade ner inspelningstiden till två stormiga dagar, berättar Charlotte Frandell.

– Det var kallt och svårt att rodda allting på två personer, tekniken höll på att blåsa bort i den snöblandade regnstormen, men det var det värt. Det är en viktig fråga som kampanjen adresserar och det är spännande att en kommun vågar gå i bräschen för den förändring som måste komma, konstaterar hon.

Gabardin är en del av byrånätverket People People People.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Team:

Charlotte Frandell, Regissör, Gabardin

Fanny Jernström, Producent, Gabardin

Anna Mård, Projektledare, Oh My

Mariana Vnuk, Copywriter, Oh My

Jakob Oldenburg, ljuddesigner

 

Beställare: 

Anna-Karin Hasselborg, Beteendevetare och kriminolog som arbetar våldsförebyggande, Härnösands kommun

Tomas Wahlund, kommunikationschef, Härnösands kommun

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

People People PeopleKampanj

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.