Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

”Hemmakänsla” ska vinna de svenska fotbollssupportrarnas hjärtan

Publicerad: 8 Juni 2020, 08:30

Unibet knöt ett rekordstort sponsoravtal med Allsvenskan och Superettan. Efter att den uppskjutna premiären nu fått ett datum storsatsar de på att aktivera sitt sponsorskap med nya konceptet ”Hemmakänsla”, framtaget av Passion Lab.


Ämnen i artikeln:

UnibetAllsvenskanPassion Lab

I samband med omregleringen av spelmarknaden öppnades helt nya sponsringsmöjligheter kring Allsvenskan och Superettan. Unibet var inte sena på bollen och efter 85 års samarbete med Svenska Spel skrev de två ligorna ett rekordavtal med Unibet värt minst 780 miljoner kronor över sex år. Ligorna har på grund av coronapandemin fått skjuta på sina premiärer, som inledningsvis var planerade till i slutet av april, till den 14 juni och nu drar Unibet igång sin stora aktivering av sponsorskapet. Med konceptet ”Hemmakänsla”, framtaget av Passion Lab, vill Unibet genom att lyfta upp supportrarnas stolthet för sina klubbar visa att de förstår den svenska supporterkulturen. Sponsorskapet kommer att aktiveras via rikstäckande TVC, utomhusreklam, arenaexponering, sociala medier, content, klubbkanaler, lojalitetsprogram och stöd till klubbarna och samhällsprojekt. På grund av den rådande pandemin har dock vissa delar av aktiveringen fått skjutas på till kommande säsonger.

– Vårt mål är att såväl klubbar som supportrar ska känna att vi förstår- och tillför något extra till engagemanget och upplevelsen. Att vi inte bara är den stora sponsorn som betalar pengar, utan att vi också är delaktiga på lokal nivå med allt ifrån filmer som ligger nära det lokala supporterskapet till att vi tillför ytterligare krafter till den lokala klubbens verksamhet, säger Unibets marknadschef Raul Valencia Lopez.

I lanseringsfilmen får tittarna följa en rad olika profiler från den svenska fotbollen, däribland Sebastian Larsson från AIK, Djurgårdens sportchef Bosse Andersson och Hammarbys Darijan Bojanic, och hur de förbereder sig inför match. Utöver själva TVC:n kompletteras lanseringsfilmen med längre contentfilmer som går djupare in i de olika profilernas förhållning till fotboll och sitt lags hemmaarena.

– Vi har gjort gedigen planning och research och utgått från verkliga stories, och spelarnas unika personligheter och drivkrafter. Genom att börja med dokumentära porträtt för varje spelare, skapade vi sedan reklam på såväl lokal- som riksnivå. Varje person, scen och bildruta har därmed verklighetsförankring. Att autentiskt innehåll blir reklam, istället för tvärtom, känns faktiskt nyskapande i sammanhanget. Hela kampanjen är ett verkligt hästjobb av teamet, säger Niklas Turner Olovzon, kreativ chef på Passion Lab.

Arbetsgrupp

Passion Lab:

Stina Jarbeck, kundansvarig projektledare

Jennie Holmgren, projektledare

Christofer Wikmark, produktionsledare

Tess Medina, produktionsledare

Daniel Hegborn, strateg

Niklas Turner Olovzon, kreativ chef

Marie Swahn, copywriter

Peter Kaller, art director

Sebastian Dafteke, digital kreatör

Henrik Kursula, video content producer/fotograf

Don Mynde, grafisk designer

AochO, regissörer, BRF

Tally Ho, regissörer, BRF

Unibet:

Raúl Valencia Lopez, marknadschef

Anders Falk, sponsorchef

Per Carlander, Sverigechef

Henrik Holm, pr- och sociala medier ansvarig

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.