Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 5 oktober 2021, 08:24
Komikern Henrik Schyffert har själv skrivit manuset till en reklamfilm för Tibber där han spelar en familjefar som försöker minska sin elkonsumtion med dumma och rentav farliga metoder.
Ämnen i artikeln:
Henrik SchyffertI veckan lanserar det digitala elbolaget Tibber kampanjen ”Dåliga sätt att spara el”. En kampanj där komikern Henrik Schyffert har skrivit manus, och är huvudperson. Målet är att få svenskarna att dra ned på sin elförbrukning och inspirera dem att använda sin el på ett smartare sätt.
Sverige ligger på världstoppen när det gäller hög elförbrukning. Globalt är energianvändningen också den enskilt största källan till växthusgasutsläpp*. Det digitala elbolaget Tibber har som målsättning att få svenskar att energieffektivisera sina hem och minska sin elförbrukning. Något som i förlängningen gynnar både miljön och plånboken.
I reklamfilmen ”Dåliga sätt att spara el”. gör Henrik Schyffert en humoristisk skildring av en familjefar som försöker minska sin elförbrukning på osmarta eller till och med farliga sätt. Vi kan till exempel se honom ladda elbilen med en dieselgenerator och lura frugan med upptejpade ”smarta” eluttag som inte ens är inkopplade i elnätet.
– Jag var redan kund hos Tibber när de frågade om jag ville göra film med dem. Jag gillar hur de tänker kring elkonsumtion. Smart, grönt och roligt. Även om en app så klart inte kommer lösa klimatfrågan så är det ändå ett litet steg i rätt riktning. Sen är dom alla väldigt trevliga också, säger Henrik Schyffert i ett pressmeddelande.
Reklamkampanjen kommer att rullas ut i tv, radio, digitalt och i sociala medier över hela Sverige under vecka 40 - 47. Kampanjen är framtagen av Tibbers inhousebyrå tillsammans med Helgesson Moll, Henrik Schyffert och Panc Media.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Vi vill få folk att förstå att det finns ett smartare sätt att förbruka el på: ett sätt som gynnar vår planet, som gör att vi kan spara pengar och som grädde på moset gör vår vardag mer bekväm. Att minska sin onödiga elförbrukning behöver inte vara svårt alls. Med den här kampanjen vill vi med hjälp av Henriks geniala humor belysa just det.. Vi är väldigt stolta över att Henrik ville jobba med oss i detta, säger Elina Koivisto CMO på Tibber
Produktionsteam
Koncept/idé: Helgeson Moll / Henrik Schyffert / Panc Media
Projektledare: Toni Kaski
Producent: Daniel Moll
Regissör: Anders Helgeson
Manus: Helgeson Moll / Henrik Schyffert
Copy : Sara Brolin
Graphics: John Tersman Toll, Christian Wilsson
Skådespelare
Pappa: Henrik Schyffert
Fru: Katti von Sparr
Granne: Hanna Ingman
Dotter: Moa Nåsander
Son: Oliver Jardelle
Ämnen i artikeln:
Henrik Schyffert