Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Henrik Schyfferts humor ska få svenskarna att förbruka el smartare

Publicerad: 5 oktober 2021, 08:24

Komikern Henrik Schyffert har själv skrivit manuset till en reklamfilm för Tibber där han spelar en familjefar som försöker minska sin elkonsumtion med dumma och rentav farliga metoder.


Ämnen i artikeln:

TibberHenrik Schyffert

I veckan lanserar det digitala elbolaget Tibber kampanjen ”Dåliga sätt att spara el”. En kampanj där komikern Henrik Schyffert har skrivit manus, och är huvudperson. Målet är att få svenskarna att dra ned på sin elförbrukning och inspirera dem att använda sin el på ett smartare sätt.

Sverige ligger på världstoppen när det gäller hög elförbrukning. Globalt är energianvändningen också den enskilt största källan till växthusgasutsläpp*. Det digitala elbolaget Tibber har som målsättning att få svenskar att energieffektivisera sina hem och minska sin elförbrukning. Något som i förlängningen gynnar både miljön och plånboken. 

I reklamfilmen ”Dåliga sätt att spara el”. gör Henrik Schyffert en humoristisk skildring av en familjefar som försöker minska sin elförbrukning på osmarta eller till och med farliga sätt. Vi kan till exempel se honom ladda elbilen med en dieselgenerator och lura frugan med upptejpade ”smarta” eluttag som inte ens är inkopplade i elnätet. 

– Jag var redan kund hos Tibber när de frågade om jag ville göra  film med dem. Jag gillar hur de tänker kring elkonsumtion. Smart, grönt och roligt. Även om en app så klart inte kommer lösa klimatfrågan så är det ändå ett litet steg i rätt riktning. Sen är dom alla väldigt trevliga också, säger Henrik Schyffert i ett pressmeddelande. 

Reklamkampanjen kommer att rullas ut i tv, radio, digitalt och i sociala medier över hela Sverige under vecka 40 - 47. Kampanjen är framtagen av Tibbers inhousebyrå tillsammans med Helgesson Moll, Henrik Schyffert och Panc Media.

 

 

Vi vill få folk att förstå att det finns ett smartare sätt att förbruka el på: ett sätt som gynnar vår planet, som gör att vi kan spara pengar och som grädde på moset gör vår vardag mer bekväm. Att minska sin onödiga elförbrukning behöver inte vara svårt alls. Med den här kampanjen vill vi med hjälp av Henriks geniala humor belysa just det.. Vi är väldigt stolta över att Henrik ville jobba med oss i detta, säger Elina Koivisto CMO på Tibber

 

Produktionsteam

Koncept/idé: Helgeson Moll / Henrik Schyffert / Panc Media

Projektledare: Toni Kaski

Producent: Daniel Moll

Regissör: Anders Helgeson

Manus: Helgeson Moll / Henrik Schyffert

Copy : Sara Brolin

Graphics: John Tersman Toll, Christian Wilsson


Skådespelare

Pappa: Henrik Schyffert

Fru: Katti von Sparr

Granne: Hanna Ingman

Dotter: Moa Nåsander

Son: Oliver Jardelle

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

TibberHenrik Schyffert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.