Kampanj
Hisnande bergstoppar i B-Reels globala varumärkeskampanj för The North Face
Publicerad: 20 januari 2023, 12:00
Den legendariske friklättraren Alex Honnold ta med oss på en resa tillbaka till The varumärkets rötter.
Kampanjen, som skapats tillsammans med reklambyrån B-Reel, föddes ur insikten och det faktum att The North Face logotyp alltid har funnits på baksidan av deras produkter. Med tiden har detta både blivit en kvalitetsstämpel och att varumärket ”har din rygg”.
Utmaningen för reklambyrån B-Reel var att se till att kampanjen behöll relevans hos flera målgrupper, oavsett om de bär The North Face som ett modeplagg i stan eller som tekniskt avancerad utrustning för att klättra i bergen.
Resultatet blev en filmidé där varumärkets koppling mellan popkultur och extrema utomhussporter lyfts fram i en visuell resa – från städernas gatumiljöer till toppen av en imponerande bergstopp – med hjälp av en kontinuerlig superzoom. Kampanjen påminner yngre generationer om att The North Face produkter, som nu är synonymt med streetwear-mode, faktiskt började som utrustning för världens mest extrema bergsklättrare och äventyrare.
The North Face-atleten Alex Honnold, även känd som stjärnan i den Oscarsvinnande filmen ”Free Solo”, har en av huvudrollerna i filmen. Här guidar han med sin röst tittaren fram till den välkända bergsklättraren Caroline Ciavaldini i slutet av filmen.
– Vi är glada över hur den här kampanjen tar historien om en ovanlig men ändå ikonisk logotypplacering och ger den en ny, mer kontemporär mening. The North Face har alltid haft vår rygg. Bokstavligen. Och oavsett om du är en äventyrare eller bara modeintresserad så kommer varumärket alltid finnas där för dig, säger Afshin Moeini och Christian Poppius, creative directors på reklambyrån B-Reel i ett pressmeddelande.
I reklambyrån B-Reels team för att skapa filmen ingår regissören Anton Tammi, från produktionsbolaget Pine. Banbrytande bilder som togs med hjälp av drönarflygteamet som låg bakom Romain Gavras senaste Netflix Original - Athena.
Utöver filmen som står i centrum, har kampanjen även produkt-centrerade kortfilmer på 15 sekunder som visar olika idrottare, utforska olika territorier och imponerande naturmiljöer samt en rad bilder som fokuserar på idrottare med logotypens ikoniska placering på ryggen.
Kampanjen lanseras i slutet av januari och kommer att visas digitalt, på sociala medier, i butiker, print, PR, OOH och TVC-kanaler i EMEA-regionen.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp:
B-Reel
Executive Creative Director - Zack McDonald
Strategist - Thomas Eon
Creative Director - Afshin Moeini
Creative Director - Christian Poppius
Copywriter - Felix Jörneman
Art Director - Sofia Skogquist
Brand Director - Caroline Deas Ehrnvall
Brand Manager - Hannah Håål
Senior Producer - Mei Li Heman
Designer - Lisa Nyberg
Agency Producer - Colony
Producer - Markus Ahlm
Producer - Therese Engberg
Production Company - PINE
Director - Anton Tammi
Executive Producer - Adam Holmström & Joel Rostmark
DOP - Olivier Miller
Director Assistant - Alexander Peri
Producer - Victor Lindström
Post Production - Rascal Post & WGTAM
Sound Design - Mattias Eklund @ Studiofyr
Grade - Joakim Rissveds @ WGTAM
VFX Supervisor - Kalle Lundberg @ Rascal Post
Service Production - Trixtr
Producer - Damir Vajdic
The North Face
Global Account Project Manager - Maria Bellitskaya & Samanta Gubitta
Global Creative Lead - Jacob Frisk