Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Hjälplinje för sexuella tankar om barn: ”Svåraste jag jobbat med i reklamfilm”

Publicerad: 2 November 2020, 11:02

Hur skapar man kommunikation för personer som har sexuella tankar om barn och når dem innan de begår sexuella övergrepp? För den svenske reklamfilmregissören blev det karriärens tuffaste utmaning.


Ämnen i artikeln:

Reklamfilm

Tidigare i höstas gick den norska motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten (Hälsodirektoratet) ut med kampanjen ”Det finns hjälp”, som erbjuder behandling för personer som har sexuella tankar om barn. Myndigheten har också öppnat upp en hjälplinje i förebyggande syfte eftersom diskussioner bland pedofiler ofta är förbehållna till olika forum på internet där sexualbrott mot barn legitimeras och normaliseras. 

Den norska reklambyrån Per Høj har ligger bakom webbplatsen för tjänsten och står bakom en kampanj som består av tre filmer som visas på tv. FIlmerna är regisserade av den svenska regissören Joakim Thörn på produktionsbolaget Made in Halmstad. 

På grund av ämnets komplexa och svåra karaktär genomförde byrån en lång och grundlig insiktsfas där de insåg att tjänsten krävde en bred kommunikationskampanj. Eftersom de varken vet var målgruppen är eller var man möter dem.

En annan aspekt byrån ville luta sig mot var att skapa en kampanj med ett icke-dömande budskap. I filmerna ser vi människor i vardagliga situationer som plötsligt öppnar sig för de känslor de bär.

Kampanjen går just nu bland annat i tv, på bio och i sociala medier. Målet är att förebygga sexuella övergrepp mot barn. Hjälptjänsten på nätet är anonym.

– Detta är antagligen den svåraste tematiken jag någonsin arbetat med i en reklamfilm. Ämnet väcker ett strakt obehag, vilket också är det enda rimliga. Och därför ville jag också att filmerna skulle kännas obehagliga. En svår regissörsuppgift där allting hela tiden balanserar på en skör skör tråd, säger regissören Joakim Thörn i en kommentar. 

Arbetsgrupp

Kund: Helsedirektoratet

Byrå: Per Høj

Rådgiver: Sverre Midttun

Kreatör: Aslak Aalberg, Axel Bjørne-Larsen

Planner och tjänstedesigner: Gro Larsson

Projektledare: Nanna Grønli

Designer: Eiliv Gunleiksrud

Frontend-utvikler: Almir Busevac

Planner: Patrik Bergfjord

Produktionsbolag: Made in Halmstad AB

Regissör: Joakim Thörn

Exekutiv producent: Fiffi Kjell

Assisterade regissör: Jimi Vall Peterson

DoP: Askild Vik Edvardsen

Produktionsledare: Hilding Bjersby

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklamfilm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.