Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Hjärt-lungfonden presenterar nytt kommunikationskoncept

Publicerad: 7 September 2020, 11:52

I det nya konceptet ”Det gäller oss alla” utgår Hjärt-Lungfonden från det faktum att hjärt-lungsjukdomar är den vanligaste dödsorsaken i världen.


Ämnen i artikeln:

Hjärt-Lungfonden

Hjärt-Lungfonden har de senaste åren flyttat allt mer av sin kreativa kapacitet innanför de egna dörrarna. Ofta har de nya kampanjerna tagits fram i samarbete med externa byråer, som Öppet, men när de nu presenterar ett nytt koncept är det helt och hållet de själva som står bakom. 

– Vi vill äga vår egen kommunikation och har därför valt att ta hem såväl det kreativa arbetet som stora delar av produktionen. Arbetet har letts av en mindre arbetsgrupp, men hela organisationen har varit delaktig i processen. Under rådande omständigheter har det nya konceptet arbetats fram så gott som uteslutande via virtuella möten, säger Anna Berndt, tf marknadschef på Hjärt-Lungfonden.

Det nya konceptet ”Det gäller oss alla” ersätter det tidigare ”Tid att leva” och utgår mycket från det faktum att hjärt-kärlsjukdomar är den vanligaste dödsorsaken i världen. I Sverige lever exempelvis cirka två miljoner människor med någon form av hjärt-lungsjukdom. Rent grafiskt ligger stor tyngdpunkt på fondens röda logotyp mot en svarvit bakgrund. Kampanjen kommer att synas i tv, dagspress, magasin, utomhus och i digitala kanaler.

– Genom den här kampanjen vill vi lyfta fram att hjärt-lungsjukdom kan drabba oss alla och att det är vi tillsammans som kan göra något åt saken. Forskning är lösningen och forskningen behöver mer pengar, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare Hjärt-Lungfonden.

Produktionsbolaget bakom konceptet är Storyfire.

Arbetsgrupp

Hjärt-Lungfonden          

Anna Berndt, tf marknadschef

Carin Blicke Rehle, insamlingschef

Magnus Zackariasson, strateg

Ulrika Jakobsson, projektledare

Kristofer Kebbon, copy

Christer Klinth, kommunikatör

Lars Steiner, AD (frilans)

Produktionsbolag, Storyfire

Andreas Segerfeldt, Producent

Christofer Vibenius, Regissör

Alina Grön, Produktionsledare

Josua Enblom, A-foto

Sofia Hallgren, Kompositör

Fotograf

Leonard Gren

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Hjärt-Lungfonden

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.