Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanj

Hollywood-stjärnor ska locka fler turister till Dubai

Publicerad: 25 November 2019, 08:50

Skådespelarna Gwyneth Paltrow, Kate Hudson och Zoe Saldana i kampanj för Dubai Tourism.

Foto: Pressbild

Hollywood-stjärnorna Gwyneth Paltrow, Kate Hudson och Zoe Saldana gör reklam för Dubai. I kortfilmen ”En historia blir till” åker skådespelarna på inspelnings- och inspirationsresa till staden.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Dubai marknadsförs just nu som turistmål på bred front. I slutet av oktober rapporterade Resumé om hur svenska influencers som Kenza Zouiten och Alexandra Bring anlitats för reklamsamarbete av Visit Duabi, något som väckt kritik hos såväl följare som människorättsorganisationen Amnesty. 

”Tre snabba fakta om Förenade Arabemiraten: Homosexuella kan straffas med upp till tio års fängelse, anmäler du våldtäkt riskerar du själv att bli fängslad, Förenade Arabemiraten står bakom allvarliga krigsförbrytelser i Yemen. Detta är en regim som gör allt för att täcka allvarliga kränkningar av de mänskliga rättigheterna som de ansvarar för. Att bjuda in influencers som du är en del av denna strategi”, skrev människorättsorganisationens norska del i en kommentar på Kenza Zouitens Instagram.

Nu gör Dubai Tourism en stor kampanj med de tre Hollywood-stjärnorna Gwyneth Paltrow, Kate Hudson och Zoe Saldana. Projektet är fokuserat kring kortfilmen ”En historia blir till” (se nedan), där de tre skådespelerskorna åker på inspelnings- och inspirationsresa till Dubai. En resa som bland annat bjuder på flertalet möten med lokalinvånare.

LÄS MER: ”Byrån som ska få fler nordbor att åka till Dubai” 

– Inspirerad av hans höghet Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, vice president och premiärminister i Förenade Arabemiraten, speglar deras möten med invånarna i Dubai det som ligger till grund för stadens identitet – här finns inget tak för vad som är möjligt. ”En historia blir till”, särskiljer sig från andra filmer, eftersom den iscensätter det som är typiskt karaktäristiskt för Dubai. Det är en historia om varje enskild individs personliga upplevelse, i interaktion med Dubai och dess lokalbefolkning. Oavsett vem du är, eller varifrån du kommer, har din resa i Dubai inget slut – och antalet vägar att utforska är oändliga, säger Issam Kazim, vd för Dubai Corporation for Tourism and Commerce Marketing (DCTCM), i ett pressmeddelande. 

Reklamfilmen är filmatiserad av den prisvinnande regissören Reed Morano som har vunnit utmärkelser i både Emmy Awards och Director's Guild. Enligt Dubai Tourism fångar filmen ”essensen av varje skådespelerska och relationen mellan dem - samtidigt som den fångar Dubais skönhet”.

Gwyneth Paltrow kommenterar i pressmeddelandet sin medverkan i kampanjen: 

– Något av det bästa med att resa är att skapa en relation till en stad, dess lokalbefolkning och den lokala kulturen. Dubai är speciellt, eftersom det är en smältdegel. Stadens historia skrivs både av de personer som är födda här och som är stolta över sin kultur, och de som flyttat hit mer nyligen och har med sig sina värderingar och traditioner. Min tid i Dubai var över all förväntan – och det finns fortfarande så mycket mer att se. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.