Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Hon tar över som vd på branschorganisationen

Publicerad: 15 September 2020, 06:35

Michaela Pålsson, ny vd på Swedish Content Agencies, och Jonas Nilsson, styrelseordförande.

Michaela Pålsson tar över som ny vd på Swedish Content Agencies, Oatly och andra storbolag anses fuska med hållbarhetspositionen och Google stäms på 2,5 miljarder pund. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Swedish Content Agencies

Michaela Pålsson är ny vd för Swedish Content Agencies. Hon kommer närmast från eventbyrån Minnesota och efterträder Sonja Björk Ebert. Michaela Pålsson har tidigare jobbat som projektledare på branschorganisationerna Swedma och Komm.

– Jag är jätteglad och stolt över att få kliva in som vd för Swedish Content Agencies. Jag ser fram emot att få träffa våra medlemsbyråer och jobba nära styrelsen för att fortsätta utveckla förbundet, säger Michaela Pålsson.

Strax innan sommaren fick SCA en ny styrelse som sedan tillträdet tagit fram en ny strategi för organisationen.

– Styrelsen har jobbat intensivt med att ta fram en ny strategi som lanseras och implementeras inom kort. Den blir en plattform för vårt operativa arbete som Michaela nu ansvarar för. Det känns tryggt att Michaela både har en gedigen erfarenhet från andra förbund samt från byråsidan, säger styrelseordförande Jonas Nilsson.

Lisa Magnusson: Miljökejsarna hos Oatly är nakna

I morgonens ledare i Dagens Nyheter tar Lisa Magnusson sikte på svenska Oatly och andra bolag med en tydlig hållbarhetsprofil. Magnusson pekar på rapporter som visar att företags hållbarhetssatsningar oftast är symboliska och inte har någon koppling till affärsverksamheten. Hon hänvisar vidare till en rapport som slår fast att havredryck och sojadryck inte har ett mindre klimatavtryck än vanlig mjölk, varför Oatlys varumärkesposition enligt henne blir falsk.

”Den gröna profilen är alltså ofta mest en fråga om pr – som företagen hoppas kunna få gratis.” skriver hon.

Google stäms på 2,5 miljarder pund

Frågan om marknadsföring riktad till barn har med de sociala plattformarnas framväxt blivit allt mer aktuell. Så sent som häromveckan visade Resumé Insikt hur en fiktiv persona i 13-årsåldern fick riktade annonser för bland annat alkohol. Nu stäms Google i Storbritannien på 2,5 miljarder pund av en intresseorganisation med fokus barns integritet ledd av Duncan McCann. McCann menar att Google och dess moderbolag Alphabet Inc. systematiskt bryter mot brittiska och EU-lagar gällande integritet. Google/Youtube har avböjt att kommentera stämningen men säger att videoplattformen inte riktar sig till användare under 13, det rapporterar AdAge.

Sammanslagning av Saatchi & Saatchi och M&C Saatchi aktuell så sent som 2017

Efter att ha grundat reklambyrån Saatchi & Saatchi 1970 och under 25 år ha utvecklat byrån till en global jättetvingades grundarna Charles och Maurice Saatchi 1995 ut ur bolaget av externa investerare. Byrån köptes därefter upp av Publicis Groupe. Bröderna startade därefter upp M&C Saatchi som även den utvecklats till en byrå av globala mått. Nu rapporterar Campaign att en sammanslagning av de två byråerna, som länge sågs som något av ärkefiender, var aktuell så sent som 2017. Då ska samtal mellan Jeremy Sinclair, styrelseordförande på M&C Saatchi och Maurice Saatchi hållit samtal med Publicis Groupes vd Maurice Lévy. Sammanslagningen ses i dag som otrolig, bland annat på grund av Publicis Groupes strategi ”Power of One”.

Financial Times till läsarna: Skapa en mer rättvis kapitalism

I början av året lanserade den inflytelserika tidningen Financial Times sin nya varumärkesposition med namnet ”New Agenda”. Med det ville tidningen ta ställning i frågor som klimatkrisen, ökad mångfald, företagsstyrning och ersättningar till bolagens ledning. Under pandemin har de ytterligare jobbat för att stärka positionen. Nu uppmanar de sina läsare att vara med och bidra till en mer rättvis kapitalism, läs mer om strategin och exekveringen på Campaign.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Swedish Content Agencies

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.