Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Humor och igenkänning ska få svenskarna att fortsatt lyda restriktionerna

Publicerad: 21 juni 2021, 11:11

Många upplever att vi befinner oss på pandemins upplopp. Därför går MSB ut i en ny sommarkampanj som både ska tacka de som följer restriktionerna men även påminna de som tror att det mesta är över.


Ämnen i artikeln:

Le BureauMSB

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har under pandemin varit en av aktörerna som tydligast satsat på marknadskommunikation. Myndigheten var ansvariga för det famösa sms-utskicket och har i sin reklam gällande restriktionerna ofta satsat på ett lättsamt och humoristiskt tilltal. Bakom reklamkampanjerna står Le Bureau.

De senaste veckorna har MSB rullat ut den kampanj som ska gå över sommaren. Fokuset ligger i huvudsak på att rikta tacksamhet till de som följt restriktionerna men även på att påminna om att hålla i under vad många uppfattar som upploppet.

– I takt med att allt fler vaccineras och smittspridningen sjunker så kan man lockas att tro att pandemin är över. Med den satsning vill vi få alla som bor i Sverige att tålmodigt kämpa vidare, men också tacka alla som uthålligt bidrar till krishanteringen. Det är tillsammans som vi tar oss igenom det här, och vi måste orka lite till, säger Christina Andersson, projektansvarig på MSB.

Reklamfilmerna, regisserade av Sara Haag, kompletteras även med medieutrymme i dagspress, fackpress och utomhus. Stillbildsfotograf är Petrus Olsson.

– Vi har med humor och värme velat väcka igenkänning kring hur vi alla har haft det under året. Det är många som har handlat ensamma fastän kassarna varit tunga, hållit avstånd under högtider, tältat för första gången och envist använt munskydd fastän glasögonen immar igen, säger Josephine Wallin Ankarstrand, creative director och art director på Le Bureau.

Bild 1/7  

Arbetsgrupp

MSB:

Christina Andersson

Susanne Tingstedt

Stella Blekte

Marie Kämpe

Le Bureau

Amanda Bermheden, Projektledare.

Josephine Wallin Ankarstrand, Creative Director och AD

Carin Thiberg, Produktionsledare.

Mimmi Ericsson, Originare.

Hjalmar Delehag, Copywriter.

Regissör, Sara Haag.

Producent, Ylva Axell

 

Fotograf: Petrus Olsson.

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Le BureauMSB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.