Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Humortrions sketchserie ska locka yngre till Akademikernas a-kassa

Publicerad: 28 Januari 2020, 12:17

I sketchserien porträtterar humortrion JacquesThomasOscar skruvade yrkesroller, såsom en toalettpoet.

Foto: Pressbild

Akademikernas a-kassa har under hösten 2019 lagt kraft på att få in yngre medlemmar och locka akademiker till sig. Nu har man tagit hjälp av humortrion JacquesThomasOscar vars största målgrupp är just studenter.


Ämnen i artikeln:

Borg & OwilliKampanj

Under hösten har Akademikernas a-kassa försökt nå ut till en yngre och samtidigt bredare målgrupp genom att prata om att alla som har 180 högskolepoäng är välkomna att gå med i just Akademikernas a-kassa, oavsett vad man har för akademiskt yrke. 

Under vintern släpptes därför en sketchserie med humortrion JacquesThomasOscar, vilken distribuerades via bland annat Instagram. I serien porträtterar de olika skruvade yrkesroller som egentligen inte hör hemma hos Akademikernas a-kassa (eller någon annan a-kassa för den delen). Bland annat tolkas en mänsklig cookie, en stadsbildstekniker och en toalettpoet. 

LÄS MER: Hedvig gör kaxig passning till konkurrenterna med utomhuskampanj 

– Här har kunden varit modig och låtit JacquesThomasOscar få en stor kreativ frihet tillsammans med våra kreatörer, och resultat är minst sagt mycket lyckat. Av kommentarerna och delningarna att döma är den här typen av kommunikation något målgruppen inte bara gillar utan faktiskt älskar, säger Linnea Karlsson, projektledare på Borg Owilli, i ett pressmeddelande. 

Första filmen släpptes precis innan jul och därefter har en ny film släppts en gång i veckan via både JaquesThomasOscars egna kanaler och Akademikernas a-kassa. Totalt har fem sketchfilmer producerats med distribution via Instagram, Facebook och Youtube. Enligt Borg Owilli har de tillsammans har genererat över 100 000 unika visningar samt över 1 000 organiska delningar per film.

Se ett exempel nedan. 

Arbetsgrupp

Projektteam BO: 

David Borg, kundansvarig 

Linnea Karlsson, projektledare

Felix Jörneman, kreatör 

Pål Ströbaek, digital producent 

 

Akademikernas a-kassa:

Anna Wright, kommunikatör 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

Borg & OwilliKampanj

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.