Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Hur löser vi klimatkrisen? Vattenfall låter barnen ta ledningen

Publicerad: 4 november 2021, 09:56

Vattenfalls mål ”fossilfritt inom en generation” kräver innovation. Och vad passar då bättre än att låta framtidens vuxna spåna idéer? I kampanjen ”Vår fossilfria framtid” får barn och deras uppfinningar ta plats.


Ämnen i artikeln:

VattenfallKlimatkrisenMake Your Mark

Enligt en undersökning som Vattenfall gjort vet inte två av tre svenskar vad fossilfri el innebär. För att uppmärksamma nästa generations beslutsfattare bjöd elleverantören in barn i åldrarna 10–13 för att hitta fossilfria lösningar och sedan bygga dem i en verkstad.

Lösningarna var bland annat vattendrivna fordon, vandrande ekohus och självrenande vattenfall. I ytterligare ett steg bad Vattenfall experter att kommentera barnens idéer.

– Jag blev väldigt imponerad, säger Ellen Fors på Vattenfalls FoU. 

– Var har de snappat upp allt detta? De har använt sig av flera nya tekniker och förpackat dem till en produkt som med vissa justeringar faktiskt skulle kunna fungera. Det känns hoppfullt inför framtiden.

Projektet har resulterat i sex kampanjfilmer och artiklar, som går att hitta i sociala medier, på tv och digitalt. 

Även Kulturskolan deltog i projektet.

LÄS OCKSÅ: Det hållbara dilemmat: Enkelhet bryter mot lagen – komplexitet når inte fram

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Creative Director: Linus Fremin

Projektledare: Viktor Josefsson Hellström

Producent: Ulrik Tylö

Redaktör: Jonatan Leman

Post Production: Lina Södergren

AD: Anna Wikberg Ågren

Beställare Vattenfall: Karin Lago Nidsjö, Philip Juliusson

Kulturskolan Stockholm: Johan Westerlund, Peter Jeppson, Fernando Illezca, Alexandra Salmi och Katja Salmi.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.