Kampanj
Hyresgästföreningens nya kampanj samlar mardrömshistorier från unga bostadssökande
Publicerad: 8 september 2020, 09:51
Dets kampanj för Hyresgästföreningen Region Stockholm syns bland annat i tunnelbanan.
Foto: Press
En ny kampanj för Hyresgästföreningen, framtagen tillsammans med kommunikationsbyrån Det, samlar över 400 berättelser från unga om bostadssituationen i Stockholm. Vittnesmålen ska användas för att påverka ansvariga politiker.
I en ny kampanj vill Hyresgästföreningen Region Stockholm uppmärksamma hur bostadsbristen i huvudstaden slår särskilt hårt mot unga människor. Genom plattformen ”Stoppa bostadskaoset” uppmanar de därför unga vuxna att dela med sig av sina upplevelser, för att på så vis öka trycket på ansvariga politiker. Kampanjen är framtagen tillsammans med kommunikationsbyrån Det.
Och visst finns det mardrömshistorier så att det räcker till och blir över. På över en vecka har över 400 vittnesmål inkommit, bland annat om en hyresvärd som övervakar sin hyresgäst via sociala medier, erbjuder kontrakt mot sex och som onanerar inför dem. Somliga av vittnesmålen har plockats ut till en kampanjfilm. Kampanjen syns på bland annat Instagram, Facebook, Snapchat och Tiktok, samt utomhus. Den innefattar även event och aktiviteter.
– De visar verkligen på konsekvenserna av bostadsbristen. I många år har Hyresgästföreningen tagit fram statistik på ofrivilligt hemmaboende, men det har inte hänt så mycket. De här berättelserna måste fram och Hyresgästföreningen blir en megafon gentemot ansvariga politiker. Vi är stolta över att få möjlighet att jobba för att lösa ett av våra stora samhällsproblem, säger Anna Sjöberg, vd på Det, i ett pressmeddelande.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
Det
Copy: Mats Gardmo
AD: Christian Söderholm
Digital Director: Mikael Sonnenberg
Content Manager: Katarina Borgedahl
Content Producer: Stefan Mantere
Formgivare: Stefan Hansius
Produktionsledare: Ninna Borg och Cajsa Correa
Planner: Maja Bergsten
Projektledare: Anna Sjöberg
Hyresgästföreningen Region Stockholm
Elisabeth Hammarberg, kommunikationschef
Carin Lindell, kommunikatör
Emelie Gårdeler, grafisk formgivare och kommunikatör
Max Karlsson, kommunikatör
Mikael Karlsson, press- och medieansvarig
PR: Rippler
Distribution: Trickle
Mediarådgivning: Frank Agency
Foto: Andreas Lindén, Agent Bauer