Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Hyresgästföreningens nya kampanj samlar mardrömshistorier från unga bostadssökande

Publicerad: 8 September 2020, 09:51

Dets kampanj för Hyresgästföreningen Region Stockholm syns bland annat i tunnelbanan.

Foto: Press

En ny kampanj för Hyresgästföreningen, framtagen tillsammans med kommunikationsbyrån Det, samlar över 400 berättelser från unga om bostadssituationen i Stockholm. Vittnesmålen ska användas för att påverka ansvariga politiker.


Ämnen i artikeln:

DetHyresgästföreningen

I en ny kampanj vill Hyresgästföreningen Region Stockholm uppmärksamma hur bostadsbristen i huvudstaden slår särskilt hårt mot unga människor. Genom plattformen ”Stoppa bostadskaoset” uppmanar de därför unga vuxna att dela med sig av sina upplevelser, för att på så vis öka trycket på ansvariga politiker. Kampanjen är framtagen tillsammans med kommunikationsbyrån Det.

Och visst finns det mardrömshistorier så att det räcker till och blir över. På över en vecka har över 400 vittnesmål inkommit, bland annat om en hyresvärd som övervakar sin hyresgäst via sociala medier, erbjuder kontrakt mot sex och som onanerar inför dem. Somliga av vittnesmålen har plockats ut till en kampanjfilm. Kampanjen syns på bland annat Instagram, Facebook, Snapchat och Tiktok, samt utomhus. Den innefattar även event och aktiviteter. 

– De visar verkligen på konsekvenserna av bostadsbristen. I många år har Hyresgästföreningen tagit fram statistik på ofrivilligt hemmaboende, men det har inte hänt så mycket. De här berättelserna måste fram och Hyresgästföreningen blir en megafon gentemot ansvariga politiker. Vi är stolta över att få möjlighet att jobba för att lösa ett av våra stora samhällsproblem, säger Anna Sjöberg, vd på Det, i ett pressmeddelande.

Arbetsgrupp

Det

Copy: Mats Gardmo

AD: Christian Söderholm

Digital Director: Mikael Sonnenberg

Content Manager: Katarina Borgedahl

Content Producer: Stefan Mantere

Formgivare: Stefan Hansius

Produktionsledare: Ninna Borg och Cajsa Correa

Planner: Maja Bergsten

Projektledare: Anna Sjöberg

 

Hyresgästföreningen Region Stockholm 

Elisabeth Hammarberg, kommunikationschef

Carin Lindell, kommunikatör

Emelie Gårdeler, grafisk formgivare och kommunikatör

Max Karlsson, kommunikatör

Mikael Karlsson, press- och medieansvarig

 

PR: Rippler

Distribution: Trickle

Mediarådgivning: Frank Agency

Foto: Andreas Lindén, Agent Bauer

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

DetHyresgästföreningen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.