Kampanj
Hyundai och AWB lanserar körlektioner i ny kampanj
Publicerad: 28 september 2022, 11:39
Körkortsuppgraderingen består av fyra lektioner presenterade av underhållningsprofilen Edvin Törnblom.
Foto: Pressbild
Hyundai och AWB har snappat upp att många känner sig otrygga i den moderna stadstrafiken. Därför lanserar de nu en kampanj med underhållningsprofilen Edvin Törnblom för att folk ska känna sig tryggare.
Hyundai konstaterar att den svenska stadstrafiken håller på att ritas om totalt. Nya el- och hybridbilar tar allt mer plats. Samtidigt vandrar flanörer planlöst runt på gatorna med hörlurar i öronen och med blicken upphetsat upptagen av mobiltelefonens outsinliga flöde.
Detta ska, enligt biltillverkaren, skapa fler olycksrisker och enligt bolaget undviker 45 procent av kvinnor att köra i city på grund av den utmanande trafiksituationen.
Det ska Hyundai, tillsammans med byrån AWB, nu får bukt på.
LÄS OCKSÅ: Lanserade båt i tystnad – skapade pr-värde på 30 miljoner
Med en ny kampanj lanserar de vad de kallar för ”The driver update”, en kostnadsfri körkortsuppdatering, i samarbete med försäkringsbolaget Folksam och My driving academy.
Uppgraderingen består av fyra lektioner presenterade av underhållningsprofilen Edvin Törnblom. I filmerna får tittarna uppdatera sina körkunskaper för dagens citytrafik. Fyra teman lyfts i de fyra kampanjfilmerna: Nya faror i city, Psykologi & Samspel, Trafikregler och Placering. På kampanjsidan finns även ett digitalt diagnostiskt test – med teoretiska, praktiska och individbaserade frågor. På kampanjsajten kan man ett test med teoretiska, praktiska och individbaserade frågor. Om man inte klarar testet rekommenderas man genomföra kursen.
– Vi på Hyundai vill bidra till en säker och hållbar mobilitet i framtidens städer. Vi utvecklar hela tiden nya innovativa säkerhetsfunktioner för våra bilar. Men nu vill vi ta ett ännu större ansvar. Genom denna kampanj vill verka för ett bättre samspel mellan bilister och oskyddade trafikanter för att fler ska känna sig trygga i den moderna och elektrifierade stadstrafiken, säger Tobias Joelsson, pr och informationsansvarig på Hyundai Sverige.
Kampanjen kommuniceras genom digital annonsering, printannonsering, influencers, native, pr, debattartikel och i Hyundais egna kanaler.
LÄS OCKSÅ: ATG-profilerna gratulerar kunderna på födelsedagen med hjälp av Seens teknik
Arbetsgrupp:
Kund
Cecilia Luc Mastio, marknadschef, Hyundai Sverige
Tobias Joelsson, PR & Informationsansvarig på Hyundai Sverige.
AWB
Mia Fallenius, Strategisk projektledare Johanna Axelsson, Copywriter
Jan Görs, Art Director
Elsa Burén, Art Director
Martin Bundock, Senior PR-strateg
Per Lundberg, PR- & influencer-strateg
Grandpa Electric
David Jonsson, Producent
Mats Helgesson, DoP
Veronica Andersson, Regissör Martin Sundberg, Linjeproducent Ricky Gevert, B-foto
Aksel Ekblom, Teknisk producent
Joona Laulajainen, Fotograf Niklas Axelsson, Retuschör