Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

I dag röstar parlamentet för Brexit – regeringens jättekampanj hade lite effekt

Publicerad: 29 Januari 2020, 09:47

Den brittiska regeringen investerade över en halv miljard för att få befolkningen att söka mer information inför Brexit. Nu visar en utredning att kampanjens påverkan var begränsad.


Ämnen i artikeln:

Brexit

I dag förväntas det brittiska parlamentet formellt rösta ja till ett utträde ur den europeiska unionen (EU).

Boris Johnsons
regering investerade 46 miljoner pund (motsvarande 576 miljoner kronor) för den omtalade kampanjen ”Get Ready for Brexit” som lanserades i oktober, utan att ge allmänheten några bevis på hur de kunde göra allmänheten mer förberedd på ett EU-utträde. Det slår engelska motsvarigheten till riksrevisionen fast i en utredning. 

Utredningen slår fast att kampanjen inte ökade benägenheten att söka mer information kring Brexit för en majoritet av de brittiska medborgarna. Det rapporterar The Guardian. Trots den omfattande kampanjen ökade siffran över hur många som sökte efter mer information från 32 procent till 37 procent under kampanjperioden, vid slutet av kampanjen hade siffran sjunkit igen till 34 procent. Samtidigt slår utredningen fast att 99,8 procent av befolkningen nåddes av den medieintensiva kampanjen. 

Rapporten signalerar en oro över regeringens kostnader inför Brexit. Den 1 februari, datumet då Storbritannien formellt ska lämna EU, lanseras en ny kampanj ”Ready to Trade”.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Brexit

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.