Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

I Skånetrafikens senaste kampanj är allt upp och ned

Publicerad: 6 November 2020, 12:51

Dagarna efter att de särskilda restriktionerna började gälla i Skåne går lokaltrafiken ut i sin hittills största kampanj.


Ämnen i artikeln:

SkånetrafikenChimney

Sedan i mars har frågan om hur man ska bära sig åt gällande kollektivtrafiken varit en av de mest omdebatterade frågorna. Bör man överhuvudtaget åka? Om ja, när borde jag åka? Är det okej att sätta sig mittemot någon? 

Hittills under pandemin har Skånetrafiken valt att inte gå ut i några större reklamkampanjer. Istället har de fokuserat på åtgärder som ska underlätta för en mer flexibel kollektivtrafik. Bland annat har man tagit fram en digital trafikkarta som visar hur många som åker på en viss buss och lanserat en sjudagarsbiljett. 

Sedan den 27 oktober råder skärpta restriktioner i Skåne och invånarna uppmanas att undvika kollektivtrafiken i så stor utsträckning som möjligt. Trots det väljer Skånetrafiken nu att gå ut i sin största kampanj hittills.

– Covid-19 har självklart lett till att folk väljer andra sätt att resa på. Därför behöver vi spara där vi kan. I det här fallet fick därför Chimney bara fått använda material från våra tidigare kampanjer och stock-bilder. En citron till brief, som de sedan gjorde lemonad av, säger Petter Claesson, marknadsansvarig på Skånetrafiken.

Kampanjen går i TV, utomhus, print, radio, sociala medier och syns på Skånetrafikens skärmar ombord på tåg och bussar.

– På papperet dåliga förutsättningar behöver inte vara negativt för den kreativa processen, tvärtom, säger Gustaf Hultberger, creative director på Chimney. För att nå de satta målen måste man som kund vara öppen för andra typer av lösningar, än vad man kanske är van vid. Tillsammans med Skånetrafiken fick vi rätsida på den här kampanjen!  

Arbetsgrupp

Skånetrafiken: 

Carolina Bergentoft, marknadsansvarig  

Petter Claesson, marknadsansvarig  

 

Chimney:  

Petter Dahlskog, Account Director  

Gustaf Hultberger, Creative Director 

Fredrika Lindsjö, Project Manager  

Lars Larsson, Copywriter 

Jesper Nordblad, Art Director 

Martin Nilsson, Content Strategist 

Daniel Niemand, Motion Designer 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

SkånetrafikenChimney

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.