Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 6 November 2020, 12:51
Dagarna efter att de särskilda restriktionerna började gälla i Skåne går lokaltrafiken ut i sin hittills största kampanj.
Sedan i mars har frågan om hur man ska bära sig åt gällande kollektivtrafiken varit en av de mest omdebatterade frågorna. Bör man överhuvudtaget åka? Om ja, när borde jag åka? Är det okej att sätta sig mittemot någon?
Hittills under pandemin har Skånetrafiken valt att inte gå ut i några större reklamkampanjer. Istället har de fokuserat på åtgärder som ska underlätta för en mer flexibel kollektivtrafik. Bland annat har man tagit fram en digital trafikkarta som visar hur många som åker på en viss buss och lanserat en sjudagarsbiljett.
Sedan den 27 oktober råder skärpta restriktioner i Skåne och invånarna uppmanas att undvika kollektivtrafiken i så stor utsträckning som möjligt. Trots det väljer Skånetrafiken nu att gå ut i sin största kampanj hittills.
– Covid-19 har självklart lett till att folk väljer andra sätt att resa på. Därför behöver vi spara där vi kan. I det här fallet fick därför Chimney bara fått använda material från våra tidigare kampanjer och stock-bilder. En citron till brief, som de sedan gjorde lemonad av, säger Petter Claesson, marknadsansvarig på Skånetrafiken.
Kampanjen går i TV, utomhus, print, radio, sociala medier och syns på Skånetrafikens skärmar ombord på tåg och bussar.
– På papperet dåliga förutsättningar behöver inte vara negativt för den kreativa processen, tvärtom, säger Gustaf Hultberger, creative director på Chimney. För att nå de satta målen måste man som kund vara öppen för andra typer av lösningar, än vad man kanske är van vid. Tillsammans med Skånetrafiken fick vi rätsida på den här kampanjen!
Skånetrafiken:
Carolina Bergentoft, marknadsansvarig
Petter Claesson, marknadsansvarig
Chimney:
Petter Dahlskog, Account Director
Gustaf Hultberger, Creative Director
Fredrika Lindsjö, Project Manager
Lars Larsson, Copywriter
Jesper Nordblad, Art Director
Martin Nilsson, Content Strategist
Daniel Niemand, Motion Designer