Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Ica Banken lanserar Youtube-kampanjer om privatekonomiska surdegar

Publicerad: 27 september 2022, 06:52

Kocken, programledaren och författaren Johanna Westman tillsammans med Ica Bankens vardagsekonom, Magnus Hjelmér.

Foto: Pressbild

Surdeg och privatekonomi på Youtube. Det är temat när Ica Banken lanserar sin nya kampanj: ”Viktiga och ofta känsliga frågor lyfts i en avväpnande miljö”.

Ämnen i artikeln:

KampanjYoutubeEkonomiNyheter

JW


För tre år sedan lanserade Ica Banken sitt kommunikationskoncept om att livet är krångligt. För ett år sedan lanserade banken den nya kampanjen som tog med tittarna till historiska perioder för att förtydliga hur annorlunda livet är i dag. 

Nu lanserar de en rad nya kampanjfilmer om ekonomiska spörsmål och ramar in konceptet i surdegsrecept.

LÄS OCKSÅ: Ica Banken och TBWA fortsätter leka med den krångliga samtiden 

I ett pressmeddelande beskriver Ica Banken hur en ouppklarad relationsekonomi ”lätt kan bli en gammal surdeg som står och jäser och skapar dålig stämning i förhållandet”.

Kampanjfilmerna presenteras av Ica Bankens egen vardagsekonom, Magnus Hjelmér, tillsammans med kocken, programledaren och författaren Johanna Westman. Tillsammans pratar de relationsekonomiska frågor och fallgropar i ett förhållande medan de gör olika rätter som involverar surdeg.

– Vi vill ta hand om våra kunder genom livets alla faser och jobbar regelbundet med att kartlägga problemområden för att hjälpa befintliga och även potentiella kunder skapa en tryggare och trevligare tillvaro. I flera undersökningar har vi kunnat ringa in vad som uppfattas svårt kopplat till ekonomi i relationer och som är viktiga att prata om, säger Magnus Hjelmér.

Youtube-series syftar till att få par att prata om sin gemensamma ekonomi och vill påminna om vikten att prata om svåra saker i en relation i tid.

– Med serien vill vi uppmuntra par att prata om ekonomin medan man är sams och när det är som bäst i relationen i stället för att vänta tills det vuxit ett problem. Viktiga och ofta känsliga frågor lyfts här i en avväpnande miljö där matlagningen även fungerar som ett hjälpmedel för oss att visualisera tipsen och råden i avsnitten, säger Magnus Hjelmér.

Arbetsgrupp:

Wenderfalck

Ola Granfeldt, Kundansvarig

Maria Strandlund, Kundansvarig

Nils Nyebølle, Produktionsledare

Anders Malm, Copywriter

Alice Westgårdh, Copywriter

Tanja Peltoarvo, AD

Benjamin Brodin, Mediespecialist

Filmproduktion:

Alexandra Kentsdottir, Videographer

August Sandström, Videographer

Ica Banken:

Pia Widell Cordén, Chief Experience Officer

Henrik Agnehall, Marketing Communications Manager

Lena Zetterberg Björk, Kommunikatör

Cecilia Wolfers, Kommunikatör

Magnus Hjelmér, Vardagsekonom

LÄS OCKSÅ: Ica-banken kritiseras – för tredje gången: ”Framställer kredit som bekymmersfri”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev