Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Ica och Acne släcker ljuset för att få barnen att äta grönsaker

Publicerad: 17 Februari 2020, 14:02

I förra veckan lanserade Acne sitt nya koncept för Ica. Nu följer man upp med en kampanj som ska inspirera oss hur man lockar de mest svårflörtade med grönsaker.


Ämnen i artikeln:

AcneForsman & Bodenfors

Konceptet ”Roligare mat” har utvecklats av Acne som fick uppdraget att skapa en matnära kommunikation som kan komplettera reklambyrån Kings Ica-såpa. Den här veckan ger ICA tips på hur man kan få grönsakstvivlare att äta mera grönt under temat ”Grönt för svårflörtade”.

– Vi vill göra det enklare och roligare att laga och äta god mat varje dag. Men för att komma dit måste man ibland lyckas med saker som kan verka omöjliga - som att lära sig eller sina barn att äta mer grönsaker, säger Joakim Bengtsson, marknadschef på Ica i en kommentar.

I tv ser vi en familj som provar ett nytt sätt att få barnen att äta grönare mat.

– Jag tror att många föräldrar kan känna igen sig i hur svårt det är att få barn att prova något som är grönt överhuvudtaget. Då kan lösningen bli att ta bort färgen. Eller helt enkelt släcka ljuset, kommenterar Hanna Björk, senior creative på Acne.

Kampanjen tas sedan vidare i digitala utomhusenheter och på sociala medier, där mottagaren får se andra tips och tricks för en grönare vardag. Bland annat en rörlig enhet som hypnotiserar personen som ser den.

– Det gäller att våga vara lekfull och överraskande — och prata mat på helt nya sätt. Som att erbjuda hypnos för de som verkligen ryggar tillbaka när de ser något grönt på tallriken, säger Isaac Bonnier, art director på Acne.

Kampanjen går i tv och på Youtube, utomhus och i Ica:s egna kanaler - från tidningenBuffé till sociala medier och butiks-tv.

 

 

Arbetsgrupp

ICA:

Marknadsdirektör, Josefin Lundmark

Marknadschef, Joakim Bengtsson

Creative director, Anders Milbers

Reklamformatsansvarig, Lisa Lindfors

Chef Marketing operations, Elin Melin

Production lead, Ellinor Söderberg

Chef Visual & Creatives, Emanuel Mankert

Social media manager, Anna-Sara Nilsson

Senior content manager, Josefine Braw

Budskapsplattformsansvarig, Helena Falk

Erbjudandestrateg, Erika Vass Johnsson

Chef kommunikationsstrategi, Jonas Overödder

Brand experience manager, Rebecca Petrovic

Mediechef, Neda Kanni


ACNE:

Kundansvarig: Ori Mace

Executive Creative Director: Erik Bergqvist

Projektledare: Natalie Pehar N’Doye

Produktionsledare: Emelie Thorén

Planning Director: Niclas Norström

Planner: Johanna Gustavsson

Byråproducent: Olle Lindgren

Senior Creative: Hanna Björk

Art Director: Isaac Bonnier

Copywriter: Joel Lindblad

Art Director: Sara Edbom

Copywriter: Olivia Widmark

Craft Lead: David Hammarström

Final Art: Henrik Åkerberg

Regi: Tobias Bergman

Executive Producer: Fredrik Skoglund

Producent: Kristofer Larsson

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

AcneForsman & Bodenfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.