Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Icon brands gör djärv kampanj: ”Svårt att fatta att globala fiskeindustrin frigör mer koldioxid än flygindustrin”

Publicerad: 15 juni 2022, 09:30

”Det är svårt att fatta att svensk fiskeindustri kostar skattebetalarna 600 miljoner kronor. Varje år.”

I Icon brands nya kampanj för stiftelsen Balticwaters2030 ställs politiker och beslutsfattare till svars för en fiskeripolitik som har gått på grund.


Ämnen i artikeln:

CrosbyIconNyheter

För att göra fler människor uppmärksamma och medvetna på de skador som industrifisket utgör för miljön och Östersjön har stiftelsen Balticwaters2030 anlitat content- och kommunikationsbyrån Icon brands som tagit fram kampanjen ”Svårt att fatta”.

– Ju mer man lär sig om industrifiske och politiken som låter den hållas, desto argare blir man. Det är helt enkelt svårt att fatta att det får fortgå, säger Joel Persson, creative cirector på Icon brands.

Det här är Icon brands och Balticwaters2030 andra kampanj under konceptet ”Svårt att fatta”. Den första kampanjen frontades av Per Morberg och den syftade till att uppmärksamma torskens situation i Östersjön. 

Den fick stort genomslag med 900 000 visningar på Youtube och över 60 000 namnunderskrifter som bidrog till ett bottentrålförbud och fiskeförbud på torsk i Östersjön.

Denna gång vill vi ifrågasätta varför vi överhuvudtaget tillåter industrifiske i Östersjön när det inte finns några som helst vinster, varken för miljön eller människan. Vi vill samtidigt att de politiker och beslutsfattare som kan påverka ska känna press så att de börjar ta sitt ansvar, säger Joel Persson. 

Kampanjen startade med att 100 politiker och beslutsfattare fick en personlig ask med texten ”Här är lösningen på Östersjöns fiskekris”. I paketet fanns en spegel samt en broschyr med uppmaningen att de har ett ansvar att ta och ett åtgärdsprogram. 

”Det är svårt att fatta att det tas upp 92 800 ton fisk ur Östersjön varje år. Som vi inte äter.”

Efter några dagar följdes kampanjen upp med helsidor i DN, SvD och DI där alla som mottagit asken nämndes med namn, titel och frågan ”Vågar dessa beslutsfattare se sig i spegeln?”

I samband med kampanjstarten lanserades även sajten www.stoppaindustrifisket.nu där Balticwaters2030 vill få människor att skriva under uppropet och samtidigt utbilda sig i frågorna kring industrifiske och dess påverkan.

Steg tre i kampanjen var en 3D-animerad film med olika fakta som visades på Stureplan och Klarabergsgatan i Stockholm samt i sociala medier.

I filmerna vill vi ta med mottagaren ner i djupet och ge en inblick i vad trålfiske innebär. Något som varit omöjligt utan 3D visualisering. Den anamorfiska lösningen (deepscreen) hjälper ytterligare till att förstärka vårt budskap om att något är ruttet inom svenskt industrifiske och svensk fiskeripolitik, säger Joel Persson.

De animerade filmerna togs fram i samarbete med Crosby.

Filmerna och annonserna fokuserar på tre huvudbudskap som belyser galenskapen med att politikerna fortsätter tillåta industrifisket: 

”Det är svårt att fatta att det tas upp 92 800 ton fisk ur Östersjön varje år. Som vi inte äter.” 

”Det är svårt att fatta att svensk fiskeindustri kostar skattebetalarna 600 miljoner kronor. Varje år.”

”Det är svårt att fatta att den globala fiskeindustrin frigör mer koldioxid än flygindustrin. Fiskeskam?”

– Utmaningen med kampanjen är att det är en lågintressefråga för den breda allmänheten, man litar på att politikerna vet vad de håller på med. Samtidigt blir det smärtsamt tydligt för oss som jobbar med frågan att ingen riktigt vill ta i den och att man från politiskt håll struntar i att lyssna på de vetenskapliga råden. Jag hoppas att vi genom att lyfta fram faktan, kan skapa en irritation hos allmänheten och en press på politikerna, avslutar Konrad Stralka, vd på stiftelsen Balticwaters2030. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp:

Byrå: Icon brands

Joel Persson, cd och kreatör.

BalticWaters2030:

Konrad Stralka, Verkställande direktör

Madeleine Kullenbo, Kommunikationsansvarig

Beatrice Rindevall, Omvärldsanalytiker inom politik och opinionsbildning

Produktionsbolag/3D:Crosby

Mediabyrå: Scream

 

Nellie Pilsetnek

Reporter

nellie.pilsetnek@resume.se

Ämnen i artikeln:

CrosbyIconNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.