Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Icona pop i samarbete med Motorola – ska marknadsföra ”flipmobilen” razr

Publicerad: 26 Mars 2020, 09:08

Telefonmodellen är den första vikbara smarta telefonen.


Ämnen i artikeln:

Motorola

De flesta som var vuxna eller unga i början av 00-talet minns med största säkerhet de vikbara telefonerna. I slutet av 2019 lanserade Motorola sin nya modell razr, den första vikbara smarta telefonen. För att marknadsföra modellen i Sverige inledde de i höstas ett samarbete med popduon Icona pop. Samarbetet inleddes med att Icona pop spelade på razrs lanseringsevent och får nu en fortsättning i form av en reklamkampanj där duon är ansiktena utåt.

‒ Idén föddes tidigt att en ikonisk produkt kräver ikoniska personer, säger Peter Lundkvist, nordic marketing manager på Motorola. Som komplement till det globala materialet ville vi med hjälp av en lokal förankring skapa högre igenkänningsfaktor med några den svenska målgruppen kan relatera till.

Duon kommer att synas i en integrerad kampanj framtagen av Motorola i samarbete med influencerbyrån P-Agency.

‒ De flesta som var unga under tidigt 2000-tal minns sina flipmobiler med glädje, fortsätter Peter Lundkvist. Något vi ville ta tillvara på i utformandet av den här kampanjen, som primärt vänder sig till en målgrupp intresserad av mode, musik och uteliv.

Kampanjen kommer att synas i online video, sociala medier och via displayannonser.

‒ Icona Pop resulterade i en bra match för Motorola och storyn i kampanjen ”An Icon for Icons”, säger Daniel Eriksson, VD för P-Agency. De har ett kreativt och levande visuellt uttryck och en energi som inspirerar, något som är jätteviktigt för oss när vi skapar denna typ av kampanjer och det känns kul att vara delaktig i lanseringen av en saknad klassiker på den svenska mobilmarknaden.

Arbetsgrupp

Motorola

Peter Lundkvist, Nordic Marketing Manager

P-Agency

Daniel Eriksson, VD

Zenith Media -  Idé och mediastrategi

Kundansvarig: Sonja Böttcher

Kreativ projektledare + Copywriter: Elin Johansson de Angelis

Produktionsledare: Sofia Wedsberg

Media Specialist: Mimmi Sahli

Art Director: Simon Åslund

Produktionsbolag: Parapix

Producent: Daniel Sundström

Regi: Cristine Berglind

DOP: Max Lander

PR byrå: Archetype

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Motorola

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.