Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Idélös värld i årets Guldäggskampanj

Publicerad: 29 mars 2021, 13:13

Utan kommunikationsexpertis och kreativa idéer skulle företags syften och värderingar lätt falla platt. Det är budskapet i årets Guldäggskampanj, framtagen av TBWA.


Ämnen i artikeln:

GuldäggetTBWA

I veckan lanseras den årliga Guldäggskampanjen. Temat i år är den snåriga verklighet som varumärken befinner sig. De ska numera inte bara berätta om sin produkt på ett finurligt sätt, utan även presentera sig som syftes- och värderingsdrivna, gröna, blåa och gula. Det ställs helt enkelt väldigt höga krav och för den som vill nå framgång finns inga givna svar.

– Vägen dit är sällan spikrak, och varumärken har en komplex verklighet att navigera i. Det är allt från omvärldsanalyser, strategier, positioneringskartor och målgruppssegmenteringar, till populärkulturella trender och CSR-frågor. En djungel minst sagt, där kreativitet och bra idéer är helt avgörande för att skapa substans till varumärkets ambition, säger Alexander Fredlund, creative director på TBWA, som ligger bakom kampanjen.

Tanken är att enheterna i kampanjen ska lyfta fram hur det skulle kunna se ut om de kreativa idéerna var helt frånvarande, och på så sätt belysa värdet av bra kommunikation.

– Exemplen vi lyfter i kampanjen ligger nära verkligheten för många varumärken, som vill ta ställning i samhällsfrågor och åstadkomma riktig förändring. Vi ser fler och tydligare exempel nu på företag som vill bli en stark röst i populärkulturen till exempel. Men för att nå dit behövs spetsig kommunikation och kreativa idéer, så att det inte bara blir tomma ord. Och många lyckas ju faktiskt, vilket verkligen förtjänar att hyllas, säger Linda Nilsson, tävlingsansvarig för Guldägget.

Kampanjen kommer att synas i dagspress, på utomhustavlor och i sociala medier. Guldäggsgalan hålls den 19 maj.

Arbetsgrupp

Arbetsgrupp KOMM

Linda Nilsson, Tävlingsansvarig för Guldägget

Julia Urbán, Produktionsledare för Guldägget

Arbetsgrupp TBWA

Linn Arwidson, Produktionsledare

Elin Hjelte, Art Director

Svante Ahlman, Copywriter

Joel Wennström, Grafisk designer

Alexander Fredlund, Creative Director

Nena Javadian/Kalle Widgren, Projektledare

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

GuldäggetTBWA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.