Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 28 september 2020, 12:10
If har gjort ett stort omtag kring kommunikationen. Nu presenterar de sitt nya nordiska kommunikationskoncept, ett koncept som ska visa att bolaget finns där för kunderna i stort som smått.
Det senaste året har försäkringsbolaget If gjort ett stort omtag kring varumärke och kommunikation. För två år sedan valde de ny positionsinriktning med målet att bli det ”oknepiga försäkringsbolaget” och i slutet av december 2019 presenterade de en ny visuell identitet. Därutöver har de byggt en stor inhousebyrå och inlett samarbete med Åkestam Holst. I februari lämnade även bolagets marknadschef Maria Ziv, som varit med och drivit igenom förändringarna, för Max.
Nu presenterar If ett nytt nordiskt kommunikationskoncept, framtaget i samarbete mellan inhousebyrån och Åkestam Holst. Konceptet utgår från If:s nya kundlöfte om att vara ”vid din sida”.
– Det går att kopiera varor och tjänster, men inte vår kultur och våra medarbetares engagemang. Till sist är det deras genuina omtanke om kunden som särskiljer oss från våra konkurrenter. If har överlag väldigt nöjda medarbetare och kunder, det visar mätning efter mätning. Denna tillit gör det möjligt för oss att förstärka vårt kundlöfte, säger Sumit Malhotra, head of brand, marketing and communication, på If.
I enheterna utgår man från en rad mer eller mindre dråpliga situationer, från en man som nästintill tvångsmässigt rengör sin motorcykel till en kvinna som funderar över sin boendesituation.
– Vi vill finnas vid kundernas sida när de behöver. Vårt engagemang handlar inte bara om utbetalningar, utan vi väljer att engagera oss på ett djupare plan, exempelvis genom att investera allt mer i att förebygga skador. I kampanjen har vi fångat såväl de breda livssituationerna som de mer specifika händelserna i livet – från att besluta sig för att bilda familj till att någonting har hänt med bilen, säger Sumit Malhotra.
Se ett urval av enheterna nedan.
If Creative Agency
If Brand Marketing
Sumit Malhotra
Marie-Therese Helmertz
Kira Engelholm
Oscar Sandberg
Åkestam Holst
Lina Engler - Projektledare
Jesper Månsson - Produktionsledare
Johan Landin - Art Director
Filip Laurent - Copywriter
Leila Widgren - Byråproducent
Patrik Lundberg - Planner
Catharina Hamlund - Art Buyer
Bad Land
Niklas Johansson - Fotograf
Sofia Quintero - Agent
The One Way
Anders Hallberg - Regissör
Malin Saunders - Executive producent
Davide Quatela - Post produktion
Musik
Markus Bergkvist - Music Supervisor
Joel Danell - Kompositör