Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

If:s nya koncept ska göra varumärket mer emotionellt

Publicerad: 28 September 2020, 12:10

If har gjort ett stort omtag kring kommunikationen. Nu presenterar de sitt nya nordiska kommunikationskoncept, ett koncept som ska visa att bolaget finns där för kunderna i stort som smått.


Ämnen i artikeln:

If SkadeförsäkringÅkestam Holst

Det senaste året har försäkringsbolaget If gjort ett stort omtag kring varumärke och kommunikation. För två år sedan valde de ny positionsinriktning med målet att bli det ”oknepiga försäkringsbolaget” och i slutet av december 2019 presenterade de en ny visuell identitet. Därutöver har de byggt en stor inhousebyrå och inlett samarbete med Åkestam Holst. I februari lämnade även bolagets marknadschef Maria Ziv, som varit med och drivit igenom förändringarna, för Max.

Nu presenterar If ett nytt nordiskt kommunikationskoncept, framtaget i samarbete mellan inhousebyrån och Åkestam Holst. Konceptet utgår från If:s nya kundlöfte om att vara ”vid din sida”.

– Det går att kopiera varor och tjänster, men inte vår kultur och våra medarbetares engagemang. Till sist är det deras genuina omtanke om kunden som särskiljer oss från våra konkurrenter. If har överlag väldigt nöjda medarbetare och kunder, det visar mätning efter mätning. Denna tillit gör det möjligt för oss att förstärka vårt kundlöfte, säger Sumit Malhotra, head of brand, marketing and communication, på If.

I enheterna utgår man från en rad mer eller mindre dråpliga situationer, från en man som nästintill tvångsmässigt rengör sin motorcykel till en kvinna som funderar över sin boendesituation.

– Vi vill finnas vid kundernas sida när de behöver. Vårt engagemang handlar inte bara om utbetalningar, utan vi väljer att engagera oss på ett djupare plan, exempelvis genom att investera allt mer i att förebygga skador. I kampanjen har vi fångat såväl de breda livssituationerna som de mer specifika händelserna i livet – från att besluta sig för att bilda familj till att någonting har hänt med bilen, säger Sumit Malhotra.

Se ett urval av enheterna nedan.

 

Arbetsgrupp

If Creative Agency

 

If Brand Marketing

Sumit Malhotra

Marie-Therese Helmertz

Kira Engelholm

Oscar Sandberg

 

Åkestam Holst

Lina Engler - Projektledare

Jesper Månsson - Produktionsledare

Johan Landin - Art Director

Filip Laurent - Copywriter

Leila Widgren - Byråproducent

Patrik Lundberg - Planner

Catharina Hamlund - Art Buyer

 

Bad Land

Niklas Johansson - Fotograf

Sofia Quintero - Agent

 

The One Way

Anders Hallberg - Regissör

Malin Saunders - Executive producent

Davide Quatela - Post produktion

 

Musik

Markus Bergkvist - Music Supervisor

 Joel Danell - Kompositör

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.