Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

IFK Göteborg ska bli folkligare med nytt, långsiktigt koncept

Publicerad: 26 Mars 2020, 09:39

Lanseringsfilmen har regisserats av de erkända regissörerna Marcus Söderlund och Jakob Márky.

IFK Göteborg siktar på en ännu bredare förankring i staden, med hjälp av ett nytt kommunikationsprojekt framtaget av Göteborgsbyrån Nevland & de Pedro. Konceptet kommer i en tid då coronakrisen slår hårt mot de svenska fotbollsklubbarna.


Ämnen i artikeln:

IFK GöteborgCoronaviruset

Det nya kommunikationskonceptet ”Hela stadens lag” syftar till att få ännu fler göteborgare att sluta upp bakom IFK Göteborg.  Konceptet har utvecklats av Göteborgsbyrån Nevland & de Pedro och tar avstamp från Blåvitts sportsliga strategi med fokus på talangutveckling och lokal förankring.

– Mer än hälften av spelarna i vår A-trupp kommer från stor-Göteborg. Det är närmast unikt i den moderna fotbollen, både i Sverige och internationellt, så det är klart vi är stolta över det, säger Erica Berghagen, marknads- och kommunikationschef på IFK Göteborg, i ett pressmeddelande. 

Det långsiktiga kreativa konceptet rullas ut ihop med en uppdaterad strategi för sociala medier och en ny grafisk profil. Själva lanseringskampanjen består bland annat av utomhus, digitalt och en två minuter lång reklamfilm med några av spelarna i huvudrollerna, regisserad av de internationellt erkända regissörerna och Blåvitt-supportrarna Jakob Márky och Marcus Söderlund.

– De här killarna är genuint stolta över Göteborg och IFK – det känns verkligen genom kameran. Förhoppningsvis kan den stoltheten smitta av sig på göteborgarna, säger Jakob Márky i pressmeddelandet. 

Det nya konceptet kommer i en tid då de svenska fotbollsklubbarna, liksom övriga samhället, ställs inför stora utmaningar på grund av det nya coronaviruset. I och med att inga matcher spelas med publik och den allsvenska starten är uppskjuten får klubbarna inte de intäkter som de räknat med. Tidigare i veckan rapporterade Fotbollskanalen att IFK Göteborg tvingats korttidspermittera alla sina spelare.

Arbetsgrupp

Beställare: Erica Berghagen, Annika Wiel-Hvannberg och Marcus Modéer

Byrå: Nevland & de Pedro

Filmproduktion: Marcus Söderlund, Jakob Márky, Daniel Takacs, Josef Persson, Gustav Hessfelt, Julien Alary, Ellinor Nilsson, Kjell Nordström, Hannes Nordström

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

IFK GöteborgCoronaviruset

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.