Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Igenkänningshumor lanserar rekryteringsbolag

Publicerad: 2 Juli 2020, 10:24

Startupen Gritify använder igenkänningshumor baserat på allt som är fel med rekrytering. Kampanjen raljerar över de klyschiga situationer som många har varit med om i en rekryteringsprocess och är framtagen av Post Sthlm.


Ämnen i artikeln:

Post

Ett exempel på en enhet i kampanjen är annonsen ”Arbetsintervjun”. Här ska mottagaren känna igen sig i hur intervjusituationer kan vara fyllda med floskler och halvsanningar. I annonsen består texten av en transkribering av en överdrivet floskelfylld arbetsintervju, med några av de klyschor och tillgjorda bedömningar arbetssökande kan känna sig nödställda att uttrycka i en sådan situation.

– Många känner nog igen sig i vår reklam, som gör narr av hur onaturliga de traditionella rekryteringsprocesserna är. Floskler, halvsanningar och någon sorts teater där både arbetssökande och intervjuare spelar sina roller. Vår tjänst bygger på att ta bort allt detta med hjälp av modern teknik, så att rätt person får rätt jobb, vilket kanske inte alltid är fallet i dag, säger Carl-Magnus Fernqvist, vd och medgrundare av Gritify.

– Tänk att det kunde vara så roligt att ta fram den absolut tråkigast tänkbara texten. Vi tror att många människor känner igen sig i tragedin av spilld tid som gestaltas i Arbetsintervjun, så därför blir annonsen humor, säger Viktor Bolin, creative director på Post i en kommentar.

Gritifys nya molnbaserade rekryteringstjänst vänder sig till kandidater inom it, tech, kommunikation, juridik och finans. Utöver printannonserna består kampanjen av ett antal displayannonser på samma tema. Sedan lanseringen har kampanjen resulterat i att över 800 ekonomer, kommunikatörer och ingenjörer har skapat profiler. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Post

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.