Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Ijustwanttobecool ska locka unga ut i naturen

Publicerad: 6 maj 2021, 07:53

Svenskt Friluftsliv och Naturvårdsverket använder humorgruppen Ijustwanttobecool för att få svenska ungdomar att bli mer nyfikna på friluftslivet. Den första kampanjen som har tagits fram av OTW består av en gameshow.


Ämnen i artikeln:

OTWYoutube

Ijustwanttobecool har rekryterats som ambassadörer för Luften är fri – Friluftslivets år, Sveriges hittills största friluftssatsning. Första delen i samarbetet blir en gameshow på humorgruppens youtubekanal med över 1,6 miljoner prenumeranter. Medlemmarna i humorgruppen Ijustwanttobecool är också uppvuxna i Vallentuna utanför Stockholm. Där skogen och naturen var en självklar del av vardagen.

 

– Vi tycker att fler bör upptäcka friluftslivet eftersom det är ett så enkelt sätt uppleva nya saker, samtidigt som det är väldigt kul. På vårt eget sätt visar vi vad mycket skoj man kan ha i naturen – och hoppas att det uppmuntrar många fler att ge sig ut, säger humorgruppen i en kommentar.

Kampanjen Luften är fri vill att fler ungdomar ska förstå hur bra och kul det är att vara ute i fria luften. Flera olika studier har visat hur friluftsliv förbättrar vår hälsa. De allra flesta i Sverige lever nära naturen och genom att värna om allemansrätten får de en chans att vistas i naturen på samma villkor. Samtidigt har det visat sig att barn rör sig mindre i allmänhet och med pandemin stannar allt fler hemma. 

Kampanjen tas fram i samarbete med OTW som är kommunikationsbyrå för Luften är Fri – Friluftslivets år 2021.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

OTWYoutube

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.